Lovisa Historiska Hus, Villa Ekholm

Villa Ekholm på Kretsgången 8 har varit i samma släkts ägo sedan slutet av 1800-talet. Här bor en dam som har mer än gröna fingrar. Gården är ett eldorado för trädgårdsvänner.
Villa Ekholm på Kretsgången 8 har varit i samma släkts ägo sedan slutet av 1800-talet. Här bor en dam som har mer än gröna fingrar. Gården är ett eldorado för trädgårdsvänner.
Eller vad sägs om en dam som får vindruvor att växa i södra Finland? Ovanligt eller inte? För mig var det i alla fall första gången jag såg sådana utomhus på våra breddgrader. För de här växer inte i ett växthus.
Eller vad sägs om en dam som får vindruvor att växa i södra Finland? Ovanligt eller inte? För mig var det i alla fall första gången jag såg sådana utomhus på våra breddgrader. För de här växer inte i ett växthus.
På gården finns några härliga viloplatser, det här är en av dem.
På gården finns några härliga viloplatser, det här är en av dem.

Husets ägare berättar att det dröjde fyra år från det att hon köpte vindruvsplantorna tills de gav frukter.

– Jag är inte riktigt säker på antalet soltimmar som krävs, säger hon. Men söderläge är bäst, och jag tror det var minst 3000 timmar av en värme på minst femton plusgrader växten vill ha.

Hon har flyttat en planta till en av sina lummiga bersåer. Nu väntar hon med spänning om den ska trivas där.

– Snart kanske jag kan sitta i gungan, sträcka ut handen och mumsa på vindruvor, säger hon förnöjt.

Hela gården vid Kretsgången 8 är en lummig oas.
Hela gården vid Kretsgången 8 är en lummig oas.

Missa inte att besöka Villa Ekholm, Kretsgången 8.
Öppet under Lovisa Historiska Hus kl. 10-17 lördag 24.8, söndag 25.8.
Inträdesbiljett (ett armband) som berättigar till besök i ett fyrtiotal privata hem kostar 15 euro och gäller bägge dagarna.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

