Cykellycka och Lovisabilder

Min splitternya Tunturi Saga ser vit ut på den här bilden men är egentligen beige.
Min splitternya Tunturi Saga ser vit ut på den här bilden men är egentligen beige.

Kände mig lycklig som ett litet barn – ja, så som jag antar att ett barn känner sig då han eller hon fått en ny cykel. Det är ett slags frihetskänsla som förstärktes av det fina vårvädret och av det faktum att Saga är lättrampad.

Solen sken från klarblå himmel och isen försvinner snart från Lovisaviken.

Lovisaviken mot söder. I bakgrunden paketjakten Österstjernan.
Lovisaviken mot söder. I bakgrunden paketjakten Österstjernan. Fyren är bara en prydnad men passar bra in i miljön. Vägen till höger är cykel- och gångled.
Strandparken ligger mellan Strandvägen och Lovisaviken.
Strandparken ligger mellan Strandvägen och Lovisaviken.

Strandvägen syns inte på bilden men går förbi husen i bakgrunden. Vägen i förgrunden är en utmärkt cykelled som löper längs Lovisaviken. I parken kan man ha picknick, här ligger museibåten Onni, här finns en jungfrudans av stenar och här ska byggas en lekpark. Ytterligare stenformationer kanske också placeras ut. På bilden syns också Lovisa kyrka som jag visat bilder på i tidigare inlägg.

Släktens sommarställe Kretsgången 16.
Släktens sommarställe Kretsgången 16.

För ungefär ett år sedan, den 30 mars, fanns det så här mycket snö på Kretsgången! Det kändes så vårligt på stan i dag att jag undrade var glasskiosken fanns – men den brukar dyka upp vid torget först till valborg.

Mätaren på cykeln visar hur lång tid jag cyklat. Den visar också hastighet, vad klockan är och hur många kilometrar jag tillryggalagt. Lampan är ny men cykelkorgen hörde till då jag köpte Saga.
Mätaren på cykeln visar hur lång tid jag cyklat. Den visar också hastighet, vad klockan är och hur många kilometrar jag tillryggalagt. Lampan är ny men cykelkorgen hörde till då jag köpte Saga.

 

12 reaktioner på ”Cykellycka och Lovisabilder

  1. Underbara bilder, brukade förr plåta gamla kyrkor, det är nåt visst med dem, nåt ominrefrid eller vad man nu ska kalla det, underligt men intressant på samma gång.

    Jättefina bilder…ha de bäst.

    1. Det är förstås härligt att ta bilder i bästa vårvädret! Man borde kanske plåta mer i regn och rusk också, men det är ju inte riktigt lika kul 🙂
      Ha en skön lördag och söndag!

  2. Stort Grattis till Saga. Skoj med en ny kompis som är så fin:-)
    Härliga vårbilder från Lovisa, betydligt mera tilltalande än alla snöbilder från din ”by” om jag får säga så.

    1. Nä, i Lovisa är det ingen trängsel – bara då vi har evenemanget Lovisa Historiska Hus i slutet av augusti. Då får vi in 12 000 besökare i en stad som har bara kring 5 000 invånare i city.

      1. Jag var inne i city idag. Det var smärtsamt. Det myllrade av folk.
        Jag gillar att bo storstan men jag vill inte ha människorna runt om kring mig.
        Jag brukade förr gå runt och fota tidigt på morgonen innan folk vaknade. Nu med alla tiggare och uteliggare gör att jag inte längre vågar. De är precis överallt.
        Det känns inte tryggt.

  3. Vilket fint trähus!
    Roligt att du kikade in hos mig, vi var till Rom i höstas och det finns bilder från den resan om du vill se! Trevlig kväll!

Kommentera

