Fina fönster, del 14

Det här var det absolut finaste fönstret vi hittade i Rom. Enkelt och vackert. Man börjar undra vem som lever bakom den där öppningen i fasaden. Och jag tror det är en människa, eller en familj, som mår bra.
Gardinen är hel och vackert uppsatt, det finns blommor som lever och mår bra.
In i bostaden kommer frisk luft.

Det fanns såvitt jag minns inga fler fönster på den här fasaden.
Och jag minns att när jag såg just det här fönstret – då tänkte jag, DET är det vackraste jag kommer att se den här resan.

I all sin enkelhet, så stiligt och vackert.
I all sin enkelhet, så stiligt och vackert.

Del 13 i serien med Fina fönster.

23 reaktioner på ”Fina fönster, del 14

    1. Det är inte alls ovanligt för utlandet att man har gardin för fönster. Det är ovanligt för Sverige (kanske inte för Finnland) att använda gardin.
      Sverige är det mest gardinlösa land i världen. Oavsett om man bor på bottenplan eller högre upp i huset så är det fri insyn. I bästa fall kanske några växter som skymmer insyn.
      På andra länder vill inte nån att folk ska kunna se in i ens hem.

      1. Vi har gardiner i Finland, jo. Också persienner i många fall. Men jag gillar stora fönster och klarar mig utan gardiner rätt långt. Men nu råkar det vara så att ingen ser in till vår våning, vårt hus ligger så.

      2. Då är det bara Sverige som är så gardinlös.
        Trodde att det var en nordisk företeelse. Men så är det då inte.
        Jag bara reagerade på kommentaren som skrev att det skulle vara så vanligt i Europa.
        Men det är det verkligen inte.
        Här berättade en granne att han har sett grannfrun naken mer en sin egen fru. För grannfrun gjorde alltid frukost naken. Och mot gården dit kökfönstren vätter är inte mer en nån meter mellan husen där det är närmast.

  1. Märkligt hus med en enda fönster på fasaden.
    Tankar virvlar runt i huvudet mitt, lever folk i fängelselägenheter där bara fångvaktarn som har förmånen till fönster?

      1. Okej. 🙂
        Jag tyckte bara att du skrev att det var den enda fönster på fasaden. Jag får läsa om ditt inlägg sen igen. 🙂

Kommentera

