Hur fångar du getingar?

Alla sätt att fånga getingar är bra, förutom de dåliga.
Alla sätt att fånga getingar är bra, förutom de dåliga.

Läste någonstans att vi nu har många och envisa getingar och att det beror på att värmen hållit i sig så länge. Det i sin tur ledde till att blommor torkade ut och att det finns väldigt lite nektar i naturen.

Därför söker sig getingarna till oss människor och attraheras av våra dofter. Speciellt mycket gillar de våra godsaker på trädgårdsborden. Allt från saft och läsk till öl och annan alkohol lockar.

Expressen tipsade mig via nätet om att ställa petflaskor med olika söta innehåll på borden. I går utökades samlingen på sommarstället med bananskal i påse och en ölburk. Senare även med papperstallrikar där det fanns rester av blåbärskaka och vaniljsås.

Hur har du gjort för att slippa ha getingar som sällskap när du äter ute?

… ja, och så måste jag bara tillägga att gårdagen åter bjöd på många skratt. Hade sällskap av makens kusiner och ett av kusinbarnen är en hejare på att imitera Uuno Turhapuro. Vi kom också ihåg en massa dråpliga inslag från tv-serierna Pulttibois och speciellt deras karaktärer Mannet (handlar om romer) och Nunnukamiehet (samer). Jag fick ont i magen så som jag skrattade – och vi konstaterade att i dag skulle antagligen många av sketcherna klassas som rasistiska…

24 reaktioner på ”Hur fångar du getingar?

  1. Vi har haft minst två getingbon, en ovanpå bordet där vi äter… De har inte stört oss alls! Egentligen är de inte intresserade av människor, utan vill bara bygga sitt bo. Vi tittar när de samlar trä från altanen till sitt bygge, skrapar så lite att det knappt syns. Intressant med småkryp. Man ska sitta STILLA, inte vifta med armarna, och inte ha parfym.

    1. P.S.
      Vi gör precis tvärtom: rensar bort alla matrester! Efter vi själva ätit. Sen stannar vi kvar, läser en bok, lyssnar på radio, sitter stilla utan att vifta…. utan parfym. Getingarna är inte intresserade av oss.

      1. Jovisst 🙂 Men skillnaden är väl den att ni får vara ifred medan ni äter medan vi just nu har ett tiotal getingar på oss och på maten och i glasen – men som sagt, det är en inte helt vanlig situation nu då getingarna inte hittar mat i naturen.
        Kramar!

    2. I allmänhet utgör getingarna inga problem hos oss heller men nu saknar de troligen nektar för de kommer på maten och söker sig in i glas och flaskor. Många har nu i Finland tvingats in på sjukhus på grund av getingstick och allergier – så läget är inte helt normalt efter fyra veckors torka.

  2. Jag har sett flera tips om att såga itu PET-flaskor fylla underdelen med sött och sätta i toppen uppochner. Har sett ett par sådana konstruktioner men getingarna har funnits på utsidan och valt andra godsaker så jag tror inte att det är något bra tips… 🙂

  3. Snacka om getingar. De är en plåga på alla uteställen, dock inte på vår balkong konstigt nog. Vi försöker slå ihjäl dom med första bästa tillhygge. Inte så lätt dock, man kan ju träffa ölglaset eller flaskan;-)

  4. Jag köpte ett racket ( som ett tennis racket ) med ett litet batteri- i nätet går det lite el, så man ”slår” till getingen med racketet och den får en stöt och dör.
    ja, jag tycker det är super bra- och det verkar som det sprider sig bland de andra getingarna- efter ett tag försvinner dom!
    trevlig lördag!

  5. Vi har bara ett par som brukar cirkla runt oss på balkongen så ännu har vi inte haft så mycket besvär av dom.
    Bra tips det ska jag tänka på om det blir värre på sensommaren.
    Skönt att få ”skratta av sig”, det är nyttigt att skratta. Du har rätt i detta med historier och hur det har ändras, det gäller en del gamla låtar också.
    Kram och trevlig helg.

    1. Nä, det är nog närmast i det här fallet så att vi leder bort dem från det bord där vi själva vill sitta. Situationen är speciell i södra Finland just nu då vi har haft torrt så länge, getingarna beter sig inte normalt.

  6. Vi har en såndären gammaldags flugfångare i glas,alltså en liten kupa var man sätter någon socker lösning i (gärna med en skvätt något syrligt) och så flyger dom in via botten och förstår inte att komma ut och vips så ligger dom i vätskan och där blir dom..

  7. Läste ett tips som jag ska prova. Man skulle ett par skopor malt kaffe på ett staniol-klätt fat och tända på högen så att det börjar glöda och ryka. Det luktade tydligen inte så gott, men skulle hålla getingarna borta …
    Kan ju vara värt att prova … 😛

  8. Hej Carita, följer din blogg av och till sedan flera år men kommenterar aldrig, lite slött av mig :(. Vill för det första skicka dig massor av styrkekramar och beröm ¨på det sätt du hanterar din livskris. Riktigt som du säger att sorg måste få ta den tid den behöver vilket är olika hos oss alla. Det är långt ifrån hälsosamt att undertrycka sina känslor, så gråt när du behöver och skratta när det känns bra. Vad gäller getingar så har vi här i Norge (är sedan många år en exil-svensk i detta vackra land) samma problem. Fick ett bra tips av min gamla fina granne som fungerar kanonbra. Såga av en PET-flaska på mitten, vänd den del med flaskhalsen ner i bottendelen, fyll i 1/2 dl ren saft (vad som helst) och en 1/2 dl vinäger, getingarna tycks älska det, kryper ner för att ”festa” och tar sig inte opp igjen. Fungerar bra hos mig och jag kan sitta på min balkong utan att irritera mig över att ha dem omkring mig. Lycka till, kramar Kia

    1. Så fint att du gav dig tid att skriva några rader till mig. Uppskattas storligen!
      Tack för berömmet, jag får ju ibland höra att jag ska sluta skriva om det här på bloggen och rycka upp mig, men precis som du säger tänker jag inte undertrycka mina känslor.
      Tack också för tipset med den itusågade PET-flaskan, många har kommit med BRA tips här.
      Hoppas du läser min blogg också i fortsättningen och då och då skriver ner dina tankar. Kramar!

Kommentera

