Fina fönster, del 30

Ja, tänk att jag redan gjort trettio inlägg om olika fönster, något finare än något annat.
Men alla har de varit speciella på sitt sätt.

Del 29 i serien hittar du HÄR.

Också  de här fönstren tycker jag är speciella.
Man kan inte se in genom dem och inte ut heller. Men någon gång har man kunnat göra det.

Fönster vid infarten till Alexandersgården i Lovisa.
Fönster vid infarten till Alexandersgården i Lovisa.
Fönster som vetter mot rådhusets gård.
Fönster som vetter mot rådhusets gård.

Fönster får mig att tänka på de fönster jag har i bostaden där jag nu bor. Bostaden som jag delade med min make över tio år.

Från tre av dem ser jag ut över ett av åsens skogspartier och mellan tallarna glimmar Lovisaviken.

Jag ser också släktens, från makens sida, sommarställe. Det har varit så lätt att ta sig ner dit, längs en stig genom skogen. Jag kommer att sakna närheten till Kretsgången 16.

Nedräkningen har börjat. Torsdagen den 4 september flyttar jag. Den gemensamma bostaden är ännu inte såld och vi har en del prylar kvar i den också efter min flytt. Men jag kommer inte hem hit mer efter den 4 september.

Ibland tänker jag ”när blir det sista gången jag går från hemmet längs stigen till sommarstället”. När parkerar jag bilen för sista gången på vår P-plats? När ser jag för sista gången, genom just den här bostadens fönster, de kära ekorrarna pila längs grenarna?

Tio år är en lång tid och bostaden har varit mig kär. Men jag har också haft tid på mig att packa, att ta farväl av ditt och datt. Det blev tack och lov ingen akut flytt, ingen panik med att sälja vare sig saker eller lägenhet.

Allt har sin tid.
Snart vänder jag blad i livets bok.

Tack alla ni som följer mig, som kommenterar och uppmuntrar ❤

 

 

8 reaktioner på ”Fina fönster, del 30

  1. Fönstren är speciella just p g a att man inte kan se in eller ut. Personligen tycker jag nog att det är synd. Det är ju ändå fönster;-)

    1. Tycker lika. Synd att det bara finns en betongvägg bakom fönstren i rådhuset, men samtidigt ändå bra att man inte tagit bort fönstren och ersatt dem med enbart vägg på fasaden.

  2. Jag har en liten lapp, där det står FINA FÖNSTER på och en annan där det står SKYLTAR/kLISTERMÄRKEN på. Ifall uti fall, jag hittar något.
    Du flyttar i en bra takt för själen ❤
    Dina fönster är lite stängda nu enligt fotona, kan bero på att du öppnat färdigt just de sakerna.
    Kram ❤

    1. Ahaa! För att du ska komma ihåg att fota fina fönster och skyltar?
      Ja, jag hoppas takten är den bästa för min själ, jag försöker ta det väldigt lugnt.

      Kram i fredagskvällen!

  3. Uj, det berörde mig när du skrev om stigen. Jag har aldrig spelat in saker med video men i somras spelade jag in vandringen på skogsvägen upp till vårt sommartorp. Den vägen har jag trampat barfota eller ej i mer än 50 år. Hur skulle det vara att vända blad? Jo, jag skulle förstås hitta nya stigar att mjukt trampa (eller stövla fram på). Tack och ha en finfin dag Carita

    1. Jag kanske aldrig mer går just den här stigen men sommarstället hoppas jag kunna besöka många år än, så länge jag lever och så länge som makens släkt äger den.

      Fint minne att videofilma en vandring på en stig!

      Kramar!

Kommentera

