Negerkyssar

Då jag läste rubriken ”Kyssarna är viktigt” hos Rabarberpolisen kom jag på att jag hade några kyssar hemma. Rabarberpolisens inlägg handlar om något helt annat än mitt, men som sagt, det inspirerade mig.

Brunbergs legendariska negerkyssar.
Brunbergs legendariska negerkyssar.

De här godsakerna har genom åren kallats ”Negerkyssar”. De kallas förmodligen något helt annat i dag, men just nu kommer jag inte på vad.
Man får ju inte ta ordet ”neger” i sin mun, vare sig då det gäller att uttala ett ord eller att äta en sådan här mumsig sak.
Det hände ju något med loggan på det där Kinagodiset i Sverige också. En kille kände sig förolämpad eftersom han hade sneda ögon.
Tänker inte gå in på det här i detalj för jag tror att saken upprör så många, på olika sätt. Antingen tycker man det är rätt att ta bort benämningen ”neger” eller en logga med en kines. Eller så tycker man det är löjligt.

Brunbergs negerkyssar, som jag fortsätter kalla dem, hade också en bild på lådan där en negerflicka pussar en negerkille. Inte nog med det snusket att de pussades… flickan hade en väldigt kort bastkjol också…

46 reaktioner på ”Negerkyssar

      1. Men nu tror jag det är bäst att gå över till ordet chokladkyssar och att inte ens försöka skämta om något som har med N-ordet att göra. Finns så många som blir ledsna och det är inte min avsikt att såra någon.
        Att jag satte ett 😉 – tecken bakom kommentaren från 27.12.2014 tycks inte hjälpa.

  1. Alldeles nyss …typ igår var det rabalder över hur man översatta texten på filmen Hair som är då från 1979. Och ordet negerkyssar som just förekommit i texten.
    Rekryteringspanelen ville ha en godbit med chokladsmak, och detta översattes med negerkyssar. Någon blev väldigt upprörd och kränkt över detta.
    Att i flera låtar förekommer n……r frekvent säger inte anmälaren så mycket om för övrigt.
    Jag dock respekterar att de inte vill anväda ordet. Och jag skulle inte använda det..
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20077195.ab

      1. Men vill man bli en gammalstöt som inte visar respekt till dem som blir drabbade. Vi tillhör inte grupper som är utsatta, men om jag var svart i huden skulle jag uppskatta det om folk envisas av gamla vana att uttala och kalla en tjockgladbit för n..kyssar.
        Man ska visa respekt. Och du visar annars otroligt mycket respekt har jag erfarit genom att läsa dina inlägg. Överlägg det med Adrian.

      2. Jo, som jag skrev – klart man ska visa respekt då man är tillsammans med sådana som kan ta illa vid sig.
        Däremot, om jag är tillsammans med vänner som har samma humor som jag, vågar jag nog bjuda dem på negerkyssar 🙂

      3. Kallar dem helst numera bara Brunbergs kyssar, för det går inte att ens försöka skämta om det här mer – det sårar fler människor än det underhåller.

  2. Själv brukar man använda namnet Brunbergs kyssar. 🙂 Men kanske det finns lika många benämningar av de här som ätare (kansdke nu lite överdrivet men ändå 😀 )

  3. Vi lever i en tid när allt och alla kränks hela tiden. Minns för en del år sedan när man inte fick säga ”städare”. Den nya och mer korrekta benämningen skulle vara ”lokalvårdare”.

    Nyligen censurerades en dansk barnbok i Sverige av liknade skäl. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6003336
    Dessutom har vi haft hundratals liknande diskussioner i Sverige bla Pippi-debatten och diskussionen om att ”pepparkaksgubbar” inte längre ska få finnas i våra luciatåg.

    Jag skulle aldrig själv drömma om att medvetet kränka någon annan människa, varken i skrift eller öga mot öga. Jag är för mångfald på alla sätt, men som debatten om mångfald bedrivs så liknar det ofta mera enfald. De som gillar olika vill ha likriktning, blad annat i språket. Världen har blivit upp och ner på så många olika sätt.

    1. Det är ju just det allt handlar om – medvetet vill vi inte kränka någon. Men att ord censureras, typ ”pepparkaksgubbar” i Pippiböckerna gynnar ju inte någon.
      Jag gissade att det här inlägget skulle väcka en del heta känslor, så eftersom det här är min privata blogg har jag tagit bort de argaste kommentarerna för jag tycker de inte gynnar någon.
      Tack ”I skuggan av Arvid…” för ditt nyanserade och sakliga svar.
      Kram!

      1. På min blogg, som ofta är ganska personlig och utlämnade händer det också ibland att jag tycker att kommentarerna går över gränsen. Alla gånger, av nästan 4000 kommentarer, utom en har jag ändå låtit de vara kvar eftersom tyckandet är fritt. Skriver man kontroversiella saker så får man räkna med mothugg, som du också gjort.

        Däremot har jag svårt att förstå moralpoliser, särskilt inte om de agerar som mörka röster från något avlägsen DDR-tid.

        Det finns idag otroligt många rappare och hiphop-atister av afroamerikanskt ursprung som själva använder ordet om sig själva och i sina sånger. Själv abonnerar jag på klipp av min favoritartist Sean Kingston, där ordet förekommer i sort sett i alla klipp han visar.

        Världen är större än vår ankdamm och det smärtar mig att alla inte ser detta, särskilt när det gäller dem som kritiserar av missriktad välvilja.
        Kram

      2. Nä men den här kommentaren är ju lika saklig som alla dina andra, men då någon skriver att jag har ordets makt och att jag på något sätt är skenhelig då jag tycker man kan skämta lite med olika benämningar i sällskap med människor man känner bra, och då samma person säger att jag ska sluta kränka människor NU… då tycker jag det blev lite för mycket av det ”goda”, på MIN blogg.

  4. Har många kollegor som tidigare kunde kallas just det onämnbara ordet…de skrattar åt allt detta….nya tider nu.
    Men hur som helst….kram till dig.

    1. Ja, det jag försöker säga här är att vi inte får ta för allvarligt på det hela.
      Om någon blir kränkt av ordet ”neger” använder jag det inte i det sällskapet.
      Men så hemskt tycker jag ordet inte är att jag inte kan diskutera det öppet på min blogg 🙂
      Kram till dig också!

      1. Skulle vara intressant att höra när N-ordet blev klassat som rasistiskt och varför? Jag är öppen för att lära mig mer om det, och skulle vilja veta hur mörkhyade upplever N-ordet. Vem som blir ledsen och varför, eller vem som inte bryr sig och varför.

  5. Hallå där!
    jag säger negerbollar och så är det med det!
    ( Lennart håller med! )
    Blir galen av alla som blir kränkta…när man inte kan visa pippi långstrump filmerna utan att censurera dom…verkar inte klokt.
    Nä- jag tycker att dina negerkyssar verkar väldigt goda!
    kram på dig!

    1. Ja, det måste finnas en måtta med allt.
      Negerbollar är ju inte heller nåt fult.
      Och tänk på Tarzanfilmerna, där var det alltid mörkhyade som ramlade ner från stupen, aldrig en vit man…
      Kramar till dig!

  6. Otroligt intressant att läsa ditt inlägg och de kommentarer du fått. Det bekräftar i mångt och mycket den rasism som jag upplever finns i Finland och som jag också är i arbetet med att formulera en krönika för SR om.

    ”Jasså! Är man rasist nu också, bara för att man använder ordet neger!”

    Oavsett dina personliga, eller dina läsares personliga, erfarenheter, tankar och åsikter om ords betydelser och dess etymologi så kommer alla ord vi använder med ett bagage.

    Bög, hora, fitta, mongo och neger är alla exempel på ord som, vare sig de genom historien uppfattats kränkande eller inte, idag utvecklats till ord som inte längre är lämpliga att använda då de de facto representerar en epok i folk medvetande som vi som samhälle försöker lämna bakom oss. En tid som på inga sätt är förknippade med upplysning, kunskap och empati.

    Du, som individ, har givetvis rätt att använda vilka ord du vill men du kan inte skapa din egen definition av dem – ge dem en egen betydelse. Argument som ”för mig är inte neger ett fult ord” är inte relevanta oavsett hur mycket du tycker att du vill att det ska vara så. Att prata om negrer är idag att signalera att man är rasist, därför att ordet neger skapades och användes under en tid då vi inte såg svarta som likvärdiga och jämställda oss vita. Och detta var senast inte för mindre än femtio år sedan. Du kan inte, varken i humorns eller i traditionens namn, ändra på det. Och jag bara kan utgå ifrån att du, i egenskap av journalist, mycket väl är medveten om detta så jag fortsätter till slutsatsen att du verkligen syftar till att skicka dess signaler.

    Att du dessutom ”visar respekt” genom att inte använda ordet neger i svarta människors sällskap är om möjligt ännu mer respektlöst då du inte tvekar att använda det bakom deras rygg. Det visar oerhört tydligt hur du inte gjort upp med din tradition och fortfarande lever i en tid där rubriken ”rasbiologis fördelar” snart är att vänta som ett inlägg på din blogg, alternativt i tidningen Östnyland.

    1. Oj, jag hade nog inte skrivit det här inlägget om jag hade förstått hur laddat ordet som börjar på N är.
      Men jag förstår det nu och har lärt mig en del på vägen.
      Jag var säkert inte tillräckligt tydlig i inlägget då jag närmast ville ironisera (det är ju en svårt konst) över det här att så mycket som fanns förr och som ingen blev ledsen av (tror jag) ska bort i dag. Hit hör Pippi Långstrumps pappa, kallades inte han Negerkungen… kanske minns fel. Och att barn inte får vara utklädda till pepparkakor osv.
      Att N-ordet var så laddat visste jag inte innan jag började få tillrättavisningar här på min blogg och även på olika sätt tydligen nu då uppfattas som rasist då jag tog upp Brunbergs kyssar och vad de kallats förr.
      Men jag är glad för att du gav dig tid att kommentera här – kanske debatten fortsätter.

  7. Håhåh… Att kalla Brunbergs kyssar chokladbollar är ju inte med sanningen överensstämmande heller. De är inte runda, och där finns mera ”smakskum” än choklad. Tror att Brunbergs själv också kallar dem just ”Brunbergs kyssar”. Tyvärr märks de mest i midjan och inte så där som man vill att kyssar skall ”smaka”.
    Jag gillar ju inte när folk pratar om plattlandet, pampas, pampeser, plattlänningar osv, men inte kan jag förbjuda. Värre är det när folk av av båda könen använder det kvinnliga könsorganet som svordom. Då kan jag inte låta bli att öppna munnen och fråga ”vad?”

    1. Ja, du menar ju då ordet på finska för det kvinnliga könsorganet – visst, det förekommer så ofta att jag tror att många inte ens mer tänker på vad de egentligen säger.

  8. Jag kallar dem konsekvent Mannerheimskyssar. Till minne av den himla skrattretande diskussionen om den svarta Mannerheim. Det är kanske på sin plats att reflektera lite över den diskussionen i det här sammanhanget. Då var ju folk otroligt upprörda över att en svart skådespelare kunde gestalta Mannerheim på film. Historieförvanskning, hette det. Vi kommer också ihåg samma diskussion i fallet Liz Taylor och Kleopatra… nej, vänta… det fanns ju ingen sådan diskussion!
    Min poäng är den att vi kaukasier är inte de rätta personerna att bedöma om ordet neger är ok eller inte. Vi har visat oss vara rätt så klantiga i de här diskussionerna. Nu är jag förstås rasist, när jag buntar ihop alla kaukasier i samma knippe.

    1. Tack Johan för din kommentar! Den känns på något sätt befriande, för det är så tråkigt att man inte ska kunna skämta om något alls. Var går gränsen, vem skapar den? Jag vill inte såra någon. Känns ändå som att det är omöjligt att skriva något överhuvudtaget snart, och då är det ju jag som ska känna mig mobbad… begränsad… tystad… ja, inte vet jag.
      Kanske bäst att kalla sig själv vit klantskalle, helt enkelt 🙂

  9. varför ska vi ändra på vår tradition bara för att det kommer folk från olika värdsdelar,jag har alltid sagt negerbollar och tror ej att nogon kommer och ändra mig suomalainen sisu

    1. Det är verkligt laddat detta med N-ordet och som journalist måste jag vara på min vakt. Min blogg är ju nu så pass läst att det alltid finns personer som är ute efter att hitta ”fel” jag gör, utan att de själva ger sig till känna. Magnus har inte tidigare kommenterat på min blogg men av någon anledning hittade han det här inlägget och vill varna mig eller tillrättavisa mig, vet inte riktigt vad – men debatt blev det.

    2. Sedan när är det ”tradition” att använda ordet ”neger”? Hör upp, språk är inte och har aldrig varit oförändeligt. Vi lever inte i ett vakuum. Finland på 1950-talet är inte Finland 2015. Massvis av ord faller ur bruk med tiden, en del ersätts av annat. Med andra ord, det är du och inte språket som gör valet att säga ”neger”. Som Magnus redan poängterat, det är inte alls förbjudet att använda ord, men man får stå för konsekvenserna själva. Ord används under eget ansvar. Ord är inte harmlösa. Sånt torde åtminstone journalister veta.

      1. Detta som svar av signaturen mupp till Kurt Bärlund alltså.
        Och jag förstod att det där med ”sånt torde åtm journalister veta” var riktat också till mig.
        Här hettar det alltså till i debatten men hittills har jag inte tyckt mig vara tvungen att radera kommentarer – och om jag gör det får varje enskild ratad kommentator ett mejl med en förklaring på varför det gick så.

  10. Kära nya vänner.

    Med mina kommentarer här vill jag varken läxa upp, rikta pekpinnar eller tillrättavisa. Det jag vill göra är att försöka vidga ert perspektiv på problematiken med att använda sig av normaliserade men ändå kränkande, uteslutande och rasistiska uttryck.

    Två saker skulle jag vilja föra fram, kanske mer som en vädjan:

    1) Jag tycker att det är viktigt att ställa sig över sina egna känslor och envishet kring ord och liknande, för den stora massans bästa. Genom att göra små förändringar så kan vi på ett enkelt sätt visa stor hänsyn, välvilja och kärlek. Tre ingredienser som jag verkligen tror är det vi skapar en hållbar framtid med. Mer än någonsin behöver vi varandra oavsett hur vi ser ut.

    2) Det är min uppfattning att språket vi använder lever i symbios med vår samtid. Man kan tro att världen vi lever i formar språket men jag är övertygad om att vi också formar världen med det språket vi använder. Genom att normalisera och använda oss av ord som ”hora” så signalerar vi också obönhörligen att vi tycker det är okej att särskilja och förminska kvinnor. Samma sak, anser jag, gäller ordet neger. I det ögonblick som ordet yppas så formas också fröet till en värld där vi i tid och otid vill poängtera yttre skillnader i människor och dessutom med en negativ underton.

    Om vi istället aktivt funderar på vilken värld vi vill leva i och därefter väljer våra ord efter deras plats i den världen, så är jag övertygad om att vi också, successivt, kommer forma en bättre samhälle där vi inte, i första hand letar efter syndabockar och riktar anklagelser, utan där vi tillsammans vill lösa de problem och utmaningar vi ställs inför.

    Så, må vara att ”neger” inte klingar illa i era öron. Men användandet av det ordet hjälper oss, som människor, inte. Snarare så skadar det oss.

    Och till KURT (versaler för att du förhoppningsvis skulle se detta):
    Det är naturligtvis inte frågan om någon tradition. Det är frågan om ett arv från en tid då de flesta inte hade tillgång till ordentlig skolning. MEN. Om du fortfarande känner behovet att hylla, glorifiera och manifestera en på många sätt förfluten era så … Du gör vad du vill. Om det är viktigt för dig att prata om negerbollar – Så gör det. Om du fullständigt struntar i hur det påverkar andra – Så må det vara så. Om det viktigaste är att du får göra saker och ting som du vill, på dina villkor, oavsett hur det påverkar din omgivning – So be it. Du är kvar. Vi andra rör oss framåt. Vi rör oss mot positivitet och möjligheter tillsammans. Du står stilla.

    När du är mogen för att vara en del av en modern tid, där vi vågar granska oss själva kritiskt och inte bara utgår ifrån av vi i vår egen perfektion inte behöver förändras, så är du välkommen. Jag ser fram emot det. Och jag är rätt säker på att du också kommer att gilla det.

    Med vänliga hälsningar,
    Magnus

    1. Jag uppskattar stort att Magnus gett sig tid att skriva ner sina åsikter och motivera dem.
      Som sagt, jag har lärt mig mycket under den här resan i debatten om N-kyssarna.
      Och detta var INTE ironi, utan något jag säger från hjärtat.

  11. Ah, tusan! En sak till:

    Angående skämtandet.

    Det är min uppfattning att man givetvis får skämta om vad som helst. Men humor är på inga sätt en frizon för rasistiska tankegångar eller andra former av förtryck. Humor, precis som konst i alla dess former, har en frihet i sitt uttryck men får också kritiseras.

    Konst kan bland mycket syfta till att testa gränser, för att på så sätt bli en sorts inventering av samtiden. Och det är inte sällan i samspelet mellan konstnären och publiken som just den gränsen målas upp.

    Testa gärna att skämta om svarta men bli inte arg om det inte föll i god jord. Det är inte publiken det är fel på. Det finns säkert en publik för dylika skämt om du, på riktigt, vill vara komikern som drar negervitsar.

    Så, det var allt för mig, på den här bloggen.
    Tack för ordet.

    Vänligen,
    Magnus

    1. Jag har inget emot den här debatten, den har lärt mig mycket.
      Och jag är nog inte den som ställer mig på en scen och drar N-vitsar för det var inte heller meningen då jag skrev om N-kyssarna.
      Som sagt, hade jag förstått hur arga och ledsna många kan bli skulle jag ha funderat två gånger innan jag publicerade – för jag tänkte ju mest bara på det där med ”pepparkakor i luciatågen”, Pippis Pappa osv.

  12. Håller tyvärr med Magnus till stor del. Det finns en massa saker som skitits ner under historien. Få vill mera använda svastikan och själv kunde jag inte mera tänka mig att använda lejonet från vårt vapen, fast jag borde kunna få göra det, enligt min egen definition av fosterländskhet. Men det går bara inte, för att det använts för mycket i negativ bemärkelse – andra har förstört det för mig. Samma gäller med ord – en del måste man bara överge. Farväl ordet neger.

    1. Du behöver inte säga ordet ”tyvärr” i det här fallet – alla har rätt till sina åsikter och alla publiceras här, så länge de inte är elaka eller nedsättande.
      Och det där med lejonet från vapnet hade jag knappt tänkt på, men jag förstår hur du resonerar.
      Jag tycker du säger det på ett fint sätt, jag ler och säger också ”farväl N-ordet”.

  13. Jag förstår inte hur vi ska kunna beskriva våra olika människoraser om vi inte får använda vissa ord? Detta är jag tacksam för om någon hjälper mig med …
    För att precisera utseendet hos en människoras kan man INTE fokusera på kontinenterna …

    Afrika – Afrikaner
    Asien – Asiater
    Europa – Europeer
    Nordamerika – Nordamerikaner
    Sydamerika – Sydamerikaner
    Oceanien – Oceanier???

    Detta säger ju inget alls om de synbart olika människoraserna som lever där. Det är stor skillnad på Indiskt ursprung jämfört med Kinesiskt – synbar skillnad … trots att båda lever i Asien.
    Att vi ser olika ut är ju en rent biologisk sak och har inget som helst att göra med våra inre förmågor som människor. Evolutionen har format våra kroppar och utanpåverk, utifrån den miljö vi lever i …

    Det blir ju svårt att precisera med färger också. ”Vit” för en blond Europe? ”Svart” för en (hjälp, vågar jag) … negroid människa? Men jag antar att man snarare vill säga ”Indian” i stället för ”röd”, och ”Asiat” i stället för ”gul” … ?
    Men vad säger man då om en människa från Indien? Ska man kalla dem ”bruna”? Men det kanske man måste göra med t.ex. spanjorer, mexikaner samt folk runt medelhavet också?
    Om man säger Aborigin så vet man precis vilka människodrag som avses, likaså med Massajer … ”Neger” … är för mig ett likvärdigt begrepp för dem raser som inte har en lika specifik tillhörighet, men med de negroida dragen tydliga.
    Alla dessa skulle kunna kallas ”svarta”, fast de har rätt stora särdrag i sitt utseende och då faller möjligheten att precisera detta …?

    Någon sa till mig en gång att det inte längre finns några människoraser. Att vi har blandats upp så mycket att gränserna suddats ut, men det är ju inte sant. Det är hos oss precis som hos andra arter på vår planet. Det finns raser bland en mängd andra djurarter … även blandraser …

    Men visst förstår jag problemet, även om jag tycker att det har gått till överdrift … Vi har kommit till en punkt när vi knappt vet hur vi ska ange signalement på brottslingar för att vissa ord är tabu …

    Jag har en väldigt kluven inställning till det här …
    Och jag undrar om jag är rasist bara för att jag inte går på en fast linje eller åsikt. Idag kan man ju inte riktigt veta …
    Om rasismen ligger i de ord man använder så har jag nog varit rasist i något obevakat ögonblick. Även fast jag enfaldigt hoppades att rasismen låg i att tänka nedlåtande, nedvärderande och agera särbehandlande om de som är annorlunda än man själv. Men jag vet att det inte är så enkelt, även om man tycker att det borde vara det.

    Onekligen skapar frågan debatt som gör att man får tänka till lite. Förhoppningsvis är det av godo, mestadels i alla fall. Borde inte vara fel att tänka över både sitt eget ställningstagande och andras. Som vanligt tycker jag personligen att många är lite enkelspåriga och har svårt att se på saken från olika håll. Det är lätt att det blir antingen svart eller vitt, så att gråskalorna försvinner …

    Tack för ett intressant inlägg 🙂
    Jag fick mig en bra stund av eftertanke. Framförallt av att läsa kommentarerna … 😀

    1. Tack för dina åsikter ❤
      Allt började lite skämtsamt med inlägget om det godis som förr hette Negerkyssar hos oss.
      Men ganska fort insåg jag att man inte kan skämta kring det här ordet, så pass mycket skäll fick jag…
      Många var vi ändå som ville diskutera varför det ska vara så hemskt att kalla Pippis pappa "Negerkung" eller att få ha pepparkakor i Lussetåg, men till sist gav jag mig… det här tycks vara en oerhört känslig fråga som sårar SÅ många och då är det inte lönt att skämta kring det … tyvärr.

  14. Orkar inte läsa alla kommentarer, och såg att du fått ta bort de värsta. Jag kan förstå att negerbollar och-kyssar kan sända lite fel signaler i vår tid. Men jag bryr mig knappast. Större problem blir det med Astrid L:s negerkung. Man ändrar inte i Pippi hur som helst. Självklart skriver vi inte så idag – men då. När jag var tonåring sa vi: bättre en finne på näsan än en lapp i röven. Ingen tyckte det var konstigt. Det du.

    1. Hahaahaa… ja, jag har också hört det där med finne och lapp 😀
      Men klart man blir försiktig med skämten då man inser att det finns människor som på riktigt känner sig sårade…
      Och förstår att du inte orkade läsa alla kommentarer, där kom ju MASSOR och rätt långa sådana.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s