Yle beslöt att inte sända intervjun

Intervjun om min blogg visas inte i programmet Lasso.
Intervjun om min blogg visas inte i programmet Lasso.

Det här inlägget är svårt att skriva. Dels för att jag är ledsen över Yles beslut, dels för att jag allt oftare tvingas väga varje ord jag skriver på guldvåg för att människor inte ska ta illa upp.

Den senaste veckan har varit tung – jag har känt att starka krafter motarbetar mig. Men jag har också fått stöd, så som alltid då jag varit helt öppen om det som händer omkring mig.

I dag gör jag också ett undantag då jag publicerar ett överlångt inlägg 🙂

För en knapp vecka sedan fick jag höra att Yle kontaktats av ett obestämt antal människor som vädjade till producenten och reportern att de inte ska sända det inslag som bandades hemma hos mig den andra mars.

I går fick jag beskedet. Inslaget kan inte sändas.
Jag fick också den skriftliga förklaring jag bett om av producenten. Den ville jag ha främst för att kunna förklara för mina bloggläsare varför inslaget stoppades.

”Vi har ett moraliskt ansvar för att mänskor inte mår illa av det vi publicerar.
Om det finns den minsta risk att privatpersoner far illa av någonting vi tänker publicera låter vi bli att publicera det” skriver producenten.

Nu har jag ingen aning om vad de människor som ville stoppa inlägget sagt om mig och min blogg. Jag har inte haft en enda möjlighet att försvara mig mot eventuella osanningar om mig, och jag vet inte på vilket sätt inslaget om min blogg hade kunnat få någon att må illa.

De som motsätter sig inslaget har inte sett det. Ändå lyckades de stoppa det.

Jag ska i ett annat inlägg publicera de frågor och svar som var tänkta att gå ut i sändning. De som handlade om min blogg. Jag ville ge mod och styrka åt andra att våga vara öppna. Till exempel i samband med sjukdom eller andra svårigheter, eller som i mitt fall – om all den berg-och-dalbana en skilsmässa innebär.

Under intervjun hemma hos mig talade vi också om skilsmässan. Men vi beslöt att inget som tangerar den går ut eftersom det fanns personer som var oroliga över vad jag skulle få säga på TV. För mig var det absolut inte viktigt att ventilera skilsmässan i rutan.
När TV kontaktade mig handlade det från första början om min blogg. Vad har öppenheten betytt och vad det kan tänkas bero på att man får så många läsare då man är öppen om sina känslor?

Men nu blir det alltså inget inslag.
Klart jag känner mig lurad. Jag trodde det fanns ett genuint intresse för att skriva om vad öppenhet på bloggar betyder. Jag har fått stor respons på mina inlägg och många har tackat  mig för att jag satt ord på sådant de aldrig själva vågat tala om.
Tv-inslaget hade kunnat gjuta mod i flera att inte skämmas för de känslor olika sorger skapar.

Ändå – sist men inte minst av allt – jag respekterar Yle:s beslut och tackar för att jag får publicera en del av frågorna  och svaren på min blogg i stället. Gör det senare i dag. (frågorna finns HÄR)

Såväl producent som reporter för Lasso har läst detta inlägg på förhand innan det publicerades på min blogg.

30 reaktioner på ”Yle beslöt att inte sända intervjun

  1. Det är absolut inte min sak att säga men ibland undrar jag om inte du skulle må bra av att flytta från småstaden med allt skvaller och trångsynthet. Du är välkommen till Sverige 🙂

    1. Finns några andra som sagt samma sak 🙂
      Jag har bott i Sverige ett år så varför inte? Men hur får en 52-åring jobb där?
      Den lilla staden har sin charm ändå, det är på gott och på ont att ”alla känner alla” 🙂

  2. En ding ding värld. Man får förnedra människor på alla sätt och vis genom att få dem att ställa upp i olika reality program där de super ner sig och har sex offentligt, samt hör bort sig i största allmänhet. Men att prata ut om en skilsmässa i tv går inte för sig. Det upprör människor såpass mycket att de enkelt kan stoppa programmet.
    Otroligt. Och så handlar det inte ens om en smutsig och smaskig skilsmässa.
    Jag förstod att det var nåt sånt när du skrev tidigare att du var så ledsen.
    Kramar!

    1. Dessutom var vi överens om att slopa nästan allt som hade med skilsmässan att göra i inlägget. Det skulle istället fokusera på min blogg och hur det kommer sig att den blivit populär.
      Nu gäller det bara att resa sig igen, hålla huvet högt och gå vidare. Kram!

    1. Jag försöker begripa – men förstår inte varför jag inte fick bidra till att kanske hjälpa andra i liknande situation. Fick som sagt heller aldrig veta vad som hade sagts om mig och min blogg, varför ett program om bloggen inte kunde sändas.

  3. Jag läste en gång till motiveringen. Och det håller inte. Det visste de ju redan innan vad detta kommer att handla om så det kan inte komma som en överraskning.
    Men någon har makt.
    Jag har ju följt din blogg lite längre än brytningen med din man.
    Jag kan förstås inte förstå vad är det som skulle uppröra människor i detta. Jag har aldrig läst om en mer sansad blogg än din. Det visar att YLE vet ingenting om vad som står i din blogg.
    Men livet går vidare och det är bara lägga det till handlingar och inser att det finns krafter som alltid kommer visa sina krafter. Inte för att det är befogat utan för att de kan.
    Kram!

    1. Ja, jag berättade att min högsta chef läst alla inlägg efter 18 juni och inte hade något att anmärka på dem. Bad också Yle läsa och begrunda, har jag gjort något fel.
      Men någon hade makt att stoppa programmet, det håller jag med om.
      Håller också med om att livet går vidare. Fortsätter vara öppen om allt.
      Kramar ❤

      1. Och det gör du rätt i.
        Men fult av YLE. Och de är ju mossiga. ibland tittar jag lite snutt och känns som om man hamnat tillbaka i 70-talet.

  4. Jag har ju följt din blogg långt innan skilsmässan. Och lärt känna dig som en reko tjej. Det ÄR fruktansvärt att bli gången bakom ryggen och känna av falskheten. Men jag tycker du har handlagt detta kärleksfullt, inte pratat illa om exet eller hans nya. Man mår bäst av ärlighet och vanligt hyfs.

    Att bo i en liten ort, det vet jag vad det vill säga. Jag är ju skild sen tidigare, före min senaste salig man, och var tvungen att vistas i samma samhälle som han och hans nya. Inte det roligaste, men det gick, för jag hade rent samvete.

    Tycker detta var futtigt att inte sända TV-inslaget, som handlade om din blogg! Stenålders, i denna upplysta tid.

    Kram ❤

    1. För mig känns det extra tungt att inte veta vad som sagts om mig och min blogg, det vill säga vad som är så hemskt med allt att ett tv-program kan stoppas.
      Men som sagt – jag är glad för att jag fick skriva ut frågorna och svaren på min blogg som i dag klockan 10.36 har haft nästan tusen visningar. Så mitt budskap når i alla fall några personer 🙂
      Kram och tack för allt stöd du gett mig ❤

  5. Ett mycket trist beslut av YLE, men sådant bestäms aldrig utan anledning och anledningen stavas ALLTID ”What´s in it for me”? Vad kan jag vinna och vad kan jag förlora?

    Så den som fattat beslutet har för sig själv svarat på denna fråga. På vilket sätt gynnar eller missgynnar det ”mig” att publicera eller inte publicera. Påtryckningar, tjänster, gentjänster, hot, löften, konsekvenser osv är förstås den verkliga anledningen.

    Kanske ”någon” är orolig för att du ska bli för populär och kanske få politiska ambitioner eller andra ambitioner eller annat inflytande med bloggen som bas och den populäritet du vinner genom denna?

    1. Intressanta spekulationer! Har inte själv öppet vågat spekulera vad som ligger bakom detta.
      Men en sak håller jag med om, bloggen kanske hade blivit för populär ur någons synvinkel sett, OM den hade fått publicitet i TV.
      Några politikerambitioner har jag nog ändå inte 🙂

      1. Det finns ingenting kontroversiellt i innehållet som sådant. Därför måste man se det hela i ett större perspektiv om man vill begripa anledningen. ”Vem förlorar på att du får större inflytande och blir en viktigare opinionsbildare?
        Är de rädda för vad du ska skriva i morgon?

      2. Du kanske inte har den plattformen idag, men efter ett tv-inslag så skulle du får den i mycket högre utsträckning. Vem är rädd för det? Vem eller vilka missgynnas om du får mer inflytande? Kan du svara på det så vet du också varför det stoppades.

      3. Hu! Det här börjar kännas som något som händer i vårt östra grannland… (nu sagt i lite skämtsam ton, men jag borde kanske inte skämta om det här heller)…

      4. Det händer i Sverige, Finland och andra länder varje dag och hela tiden… detta spel om makten.

        Om du har ambitioner att föra ut ”ditt budskap” till en bredare grupp än idag, så skulle jag rekommendera att blogga mer om det som uppenbarligen ”några” är rädda för. Att de stoppar ett ”oskyldigt inlägg” beror på att de är oroliga redan nu.

      5. I huvudsak har min blogg handlat om min vardag. De senaste tio månaderna också om de känslor som skilsmässan rörde upp.
        Inget spektakulärt alltså, så det är ett mysterium för mig varför inslaget stoppades.

      6. Jag känner inte dig eller din omgivning tillräckligt bra för att kunna spekulera på detaljnivå, men jag är helt övertygad om att det inte har med innehållet att göra. För att förstå anledningen måste man, som jag skrev tidigare, lyfta blicken och svara på vem/vad/vilka som vinner eller förlorar på detta.

    1. Så känner jag också innerst inne. Men tanken med programmet var inte att gå åt någon svag person. Tanken var att ge styrka åt andra i samma situation, att starta en egen blogg, öppet våga tala om allt från terapi till känslor som har med förluster att göra.

    1. Tacksam för att du delade – jag tror man är modigare med öppenheten i Sverige.
      Klart att man inte ska såra någon, men ”tuffare” inslag än det som handlade om mig har nog sänts på Finlands teve.
      Jag spekulerade ju senare kring tanken på att det egentligen var mitt inlägg om godsaken (N-kyssen) som stoppade allt.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

