Jag satt i fängelset…

… och åt middag i dag 🙂 Vi hade elevförbundets årsmöte på Skatuddens före detta fängelse som är hotell och restaurang i dag.

En del av det gamla fängelset på Skatudden i Helsingfors.
En del av det gamla fängelset på Skatudden i Helsingfors.

När mötet var slut tog vi spårvagnen tillbaka in mot city och då roade jag mig med att fotografera fasader genom fönstret.

Såhär byggde man förr. Inte bara raka linjer.
Såhär byggde man förr. Inte bara raka linjer.
Ganska enkla fönsterlösningar men fint ändå med den utstickande delen.
Ganska enkla fönsterlösningar men fint ändå med den utstickande delen. Kanske man kan kalla den burspråk?
... och en fasad till.
… och en fasad till.

Sedan kom vi till domkyrkan. Jag tror att det hade varit en stor scouthappening på Senatstorget, men när vi åkte förbi strax efter klockan fyra hade det mesta packats ihop.

Domkyrkan

14 reaktioner på ”Jag satt i fängelset…

  1. Har alltis älskat Helsingfors salig blandning av arkitektoniska mästerverk. Å allt liksom smälter in. Maken brukar kalla det för ”organiskt”. Å jag håller med.

    Fängelset som nu är hotell och restaurang påminner mycket om Hotell Norrtull i Vasastan/Stockholm som iofs aldrig var ett fängelse, men tegelbyggnaden är snarlik.

    Åsså har dom ju gjort om Långholmen som faktiskt var ett fängelse till vandrarhem och konferensgård här.

    PS. Har aldrig sett torget runt domkyrkan såååååå folktomt. Nästan som i Lovisa. Men jag ser att det regnat… DS.

    1. Hahaa – jag tänker alltid på dig då jag lyckas ta bilder där det inte syns människor 😀 Men ja, det hade regnat och det var kallt. Några personer höll på att packa ihop efter det som jag tror var en scoutfest.

  2. Håller helt med er, de gamla byggnaderna förr i tiden är betydligt häftigare än dagens. Just att de gamla har en massa vinklar och vrår och utbyggnader. Visst var ni på ett snyggt fängelse, skulle kunna tänka mig en trea med balkong där, fast balkonger finns nog inte med tanke på byggnadens syfte:)

Kommentera

