Förändringarnas vindar

Bilden togs för kanske en vecka sedan då himlen stod i brand.
Bilden togs för kanske en vecka sedan då himlen stod i brand.

Nu går det verkligen undan i naturen. Efter ganska ihållande regn slår knopparna ut fort då värmen kommer. Jag försöker njuta i nuet, varje gång då jag är där ute. Jag låter handen svepa över buskar där löven ännu inte spruckit ut. Jag går långsamt. Känner fötterna mot asfalt, grus och sten. Andas in nuet. Hör fåglarna sjunga, känner solstrålarnas värme.

Den här bilden har inget med glädjen jag känner i nuet att göra.
Den här dagen var nämligen inte så kul på jobbet. Vi visste att förändringarnas vindar åter skulle blåsa.

Själv har jag gått genom så stora förändringar i mitt liv de senaste två åren att jag vågar lita på att livet bär. Allt ordnar sig. Det kan låta som en likgiltig tanke, men jag lovar att det inte är det.
Jag är inte alls säker på att just jag får behålla jobbet. Men jag tror att livet ordnar sig ändå. Det har det gjort hittills. Hur många smällar på käften jag än fått.

Det som kändes positivt i dag efter personalinformationen var att verkställande direktören gav oss tillstånd att öppet tala om läget. Och bra känns det också att bolaget åter vill satsa på det renodlat lokala.
Det är där framtiden finns. Läsarna är beredda att betala för ett unikt material som de inte kan få någon annanstans.

 

29 reaktioner på ”Förändringarnas vindar

  1. Vad tråkigt att höra om ditt jobb, har själv varit i den situationen för 3 år sedan. Det ordnade sig men visst kändes det konstigt att helt plötsligt befinna sig ute på arbetsmarknaden igen och det inte självmant. Tycker det är jobbigast att vänta på besked, när man väl fått ett besked är det lättare att förhålla sig till det. Kram

    1. Vi hade samma läge för ett och ett halvt år sedan. Nu samma ruljans… men då jag också skilt mig och haft en del andra små motgångar tror jag att jag klarar det. Ofta brukar många motgångar komma ungefär samtidigt, eller på rad… men lösningarna på problemen kommer också om man själv har öppet sinne och bjuder till.
      Kram!

  2. Nya VD:n är ju österbottning, så om han skulle ha lagt munkavle på er… Halvskämt åsido, det där med två dagar i veckan låter nog som ett helskämt. Det talades visst om att ÖstraNyland utkom så sällan, bara tre dagar i veckan… Max sa i radion att det skall förhandlas.. Just nu intresserar inte Hbl som papperstidning alls, men jag vill ha prassel vid morgonteet, och se en tidnings layout… Framtiden utvisar. Likaså vilka som blir kvar…

    1. Jag hoppas på tre dagar för VN och ÖN och sex dagar för Hbl, men tror inte att nån frågar mig 🙂
      Tar det lugnt, läget är som det är, inget vi kan göra något åt. Efter förhandlingarna, före midsommar, vet vi mer.

    1. Tack Antonia! Om jag lärt mig något de senaste två åren är det att se på allt från den positiva sidan.
      Jag har gråtit mycket, och jag har öppet berättat så mycket jag kunnat om mina våndor – men om jobbet har jag inte kunnat skriva här.

      1. Jag förstår att du inte kan skriva om ditt jobb. Men det är en stor del av dig. Du är driftig och alltid finns positiva i allt. Som jag skrev förr där det finns skugga finns det ljus också.
        Kram!

  3. Tråkigt, tråkigt det där med jobbinfon.
    Det löser sig nog ska du se…med lite finsk sisu och en gnutta jävlar anamma så kommer du långt.
    Finns alltid nya lösningar man inte tänkt på tidigare för att få in pengar till levebrödet.

    Håller tummarna för dig !

  4. Sådana varsel och hotande uppsägningar är aldrig roliga och förstör både arbetsron och -glädjen under tiden tills man vet vem som drabbas. Å därefter är det inte roligare heller, varken för de som drabbats eller de som är kvar.

    Hoppas du klarar dig den här gången också. Men som du säger – allt ordnar sig ändå. Det är också mitt motto.

    1. Ja, dessa lägen kräver mycket energi. Och som du säger, oro innan och skuldkänslor efteråt – vi vet vad det handlar om, det är bara drygt arton månader sedan många fick gå från vårt bolag förra gången.
      Men nog ska livet fixa sig på nåt sätt!

  5. Efter 22 år på Aftonbladet så vågar jag påstå att jag känner branschen, och just på printsidan är den tyvärr usel! Det är självklart att branschen gör allt för att skapa intäkter på andra plattformar som mobil och nätet vilket gör att papperstidningen får stryk. Det blir färre upplagor, färre utgivningsdagar och färre tryckerier. Dessutom vill tidningsägarna hellre jobba med frilansare och bemanningsföretag. Och där har de pressat priserna ordentligt, en frilandsfotograf tjänar betydligt mindre idag jämfört med för några år sedan, dessutom får de betydligt färre uppdrag. Tidningar köper helt enkelt in bilder från bildbyråer istället. Men fortfarande ska det skrivas och skapas grafik och bilder, även på nätet!! Vill du fortsätta inom journalistiken kanske man måste försöka vidareutbilda sig så man också kan hantera TV-sändningar, TV-intervjuer och webbprogram. Och det ger dig också mycket kunskap och utmaningar:). Annars kanske du kan jobba inom vården, det är där jag siktar på! Ger enormt mycket glädje att hjälpa andra människor!

    1. Visst är det tuffa tider och du har rätt i allt du säger. Priser pressas, mänskor pressas.
      Jag tror jag klarar mig att fortsätta inom branschen, både om det gäller det jobb jag nu har, men också om jag satsar på mitt företag. Jag kan filma, klippa och sånt – nya tekniken skrämmer inte ”en gammal tant” 😀

  6. Jag vet inte hur det är i Finland men här i Sverige finns det statligt presstöd och det kan ju tyckas lyckligt men när ett tiotal aktörer äger alla sveriges tidningar och har ett enda för ögonen att håva in miljardstöd samt stryka makten medhårs( man biter inte den hand som föder en) så är pressfriheten noll.Hur många svenskar(vanliga svenskar utan politisk koppling men intresserade av vardagspolitik) som mist sina arbeten då sk.journalister utsatt arbetsgivare för press att avskeda politiskt intresserade människor.I Sverige finns det en organisation som heter Expo och som infiltrerar,intrigerar och tystar allvarlig samhällskritik.Jag har själv blivit utsatt för denna organisation som har band in i den yttersta makten-riksdagen.Så karma säger jag när den ena journalisten efter den andra mister sina arbeten.Det är så bedrövligt att samhällskritiska medier inte längre kan ha sin bas i Sverige.Fria Tider har personal och bas i Estland som exempel.

  7. Expo är mycket mer än en oskyldig nättidning.Jag tror inte att du känner till organisationen så väl.Men googla gärna.Kanske blir du upprörd och chockad..Det är en farlig utveckling när politiska åsikter inte får uttryckas öppet,oavsett.Men det är ju ett av vänsterns signum.Friheten i de forna sovjetstaterna kan nog betraktas som som större än här.Det trodde man inte för ett antal decennier sedan att det skulle bli så.Högervindar drar genom hela gamla östblocket.Det välkomnar jag.Solen går upp i öster.Du har åtminstone inte blivit utkastad från samhället.Jag är åsiktsregistrerad och min värdighet har tagits ifrån mig.Fina fria Sverige…

    1. Vill inte att min blogg ska bli en plats där man diskuterar politik på det här sättet. Och om du är åsiktsregistrerad låter det rätt allvarligt i mina öron så vi sätter punkt för den här diskussionen här.
      Rubriken ”Förändringarnas vindar” hade enbart med mitt liv efter skilsmässan att göra och lite med det som händer på vårt jobb med nedskärningar. Jag vill inte blanda in svensk politik här och inget som har med högervindar att göra heller.

  8. Mona Sahlin är styrelseledamot i Expo.En annan med täta band till organisationen är liberalen och den kristne sionisten samt riksdagsledamoten Fredrik Malm.Så Expo är starkt sammanflätad med makten.

    1. Jag vet att du ogillar att man redigerar svar. Så sker ungefär vid var tusende kommentar här – alltså väldigt sällan.
      Men jag tar inte på mig ansvaret om att publicera kommentarer där man beskyller nån för att att våra ”fifflare” eller nåt annat negativt.

  9. Till direkt presstöd kan fogas en lägre momssats för dagstidningar i Sverige.Slopad reklamskatt.Så det handlar om miljarder i subventioner.Det vore såklart bra om det inte vore så att ett fåtal aktörer med ungefär samma politiska agenda ägde alla tidningar.Enfald i åsikter.Nädu Debutsky,fri press utan stöd är det bästa.Nu lämnar åtminstone jag detta ämne.Ha en fin dag!

    1. Jo, tror vi inte kommer så mycket längre i diskussionerna 🙂
      Känner inte att presstöd binder media, snarare ges ekonomiska möjligheterna att finnas till. Och man måste följa etiska regler. Det gör ju inte alla, varken så kallad seriös media eller de som finns på nätet och som utan skrupler hittar på och förvränger.
      Men som sagt – slutdebatterat – nu njuter vi av solen utomhus!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

