Mellan hägg och syren

Syrenen blommar och doftar så gott.
Syrenen blommar och doftar gott.

Snart är maj månad slut. Tiden går skrämmande fort.
Mycket handlar om jobb, jobb och åter jobb. Man kutar på i ekorrhjulet.
Timmarna blir dagar. Dagarna blir veckor. De förvandlas till månader och år.

Vart har vi människor bråttom? Till döden?
Dagar bara rinner och försvinner. Dagar som ska utgöra LIVET.

Ibland vill jag bara slå ut med armarna och gasta ”NU FÅR DET VARA NOG!”
Inte för att jag vill ge upp, lägga mig ner och dö.
Utan enbart för att jag vill STANNA upp och LEVA.

Men vad gör jag? Jag går pliktskyldigt till jobbet då jag ska. Jag betalar mina räkningar. Och vem skulle betala dem om jag bara sket i allt och lättade ankar för att jag vill utforska LIVET.

Det måste finnas alternativ till ekorrhjulet.
Livet kan inte enbart kretsa runt pengar.
Det var inte såsom Gubben Gud hade funderat ut det från början.

Jag ska fundera på dessa livets stora frågor under min semester.
Det kostar i alla fall inget.

Här finns institutet för språk och folkminnens beskrivning av ”mellan hägg och syren”.

30 reaktioner på ”Mellan hägg och syren

  1. syrenen är jag välbekant. men vet inte hur häggen ser ut.
    De tar upp frågor som tynger oss alla. Vart tar tiden iväg och varför har den så förbaskat bråttom.
    Föreslå till tidningen att du skulle kunna bli resereporter till tidningen. Då jobbar du men ändå reser. kram!

    1. Häggen är vit och den doftar också – du hittar säkert om du googlar 🙂
      Vår tidning ska bli lokalare och vi har inte hittills haft resor på agendan, så tyvärr … 🙂

  2. Jag tränar på att stanna upp i vardagen och ”bara vara” det blir så lätt annars att livet bara svischar förbi. ”Dagar som kom och gick, inte visste jag då att det var livet…”

    1. Det talesättet letade jag efter på nätet men hittade det inte o kom inte på hur det låter – så tack för det 🙂
      Jag kan ge tid till mig själv eftersom jag bor ensam o inte har barn.
      Finns olika orsaker till att jag vill stanna upp – jag vill känna livsglädje.

  3. I min bok är gubben gud just precis en gubbe, sur och grinig så han kan säkert ha tänkt ut något sådant, ett ekorrhjul till människan låter som han 😀

    MEn vi behöver kanske inte hoppa på det tåget utan bara snurra ibland.

    1. Oj då 🙂 Min Gubben Gud älskar mig som jag är, han är rättvis och glad och ser till att allt ordnar sig, men klart att jag också själv måste bjuda till som människa 🙂

  4. Det var precis det som min man och jag diskuterade när han var döende. Håller helt med dig att det är viktigt att hitta andningshål. Att stanna upp och känner livsglädje. Slutar jaga pengar och prylar eller som min man som alltid hade planer…. framåt, framåt, framåt…… och ett tvärt slut på allt.
    Fast det är svårt i dagens samhälle….

    1. Så sorgligt att höra att din man blev sjuk…
      Ja, det är nog i de skedena av livet man stannar upp. Någon överlever, andra inte.
      Jag känner att det är dags att stanna upp, att lyssna på mitt innersta.
      Kram!

  5. Ju äldre man blir ju fortare går tiden sägs det. Å jobba är ju nödvändigt om man vill ha mat på bordet och betala räkningar. Klart det vore bättre om man hade ärvt miljoner utan att behöva jobba och bara kunnat göra det man vill. Men jag tror nog att det hade ändå varit väldigt tråkigt…

    1. Precis – pengar i sig är inte lösningen.
      De kan göra dagarna lättare, ge frihet – men hälsa och riktig kärlek kan inte köpas, det är en kliché men en sann sådan.

  6. En mycket viktig fråga du tar upp!
    Och jag vet också hur häggen ser ut. Den stod jag under på ett foto från Taizé 😀

    Ibland har jag faktiskt ”baravara”-dagar. Ungefär så har det varit idag.
    Och jag har gjort mitt med jobbet, jag har slitit för min brödföda. Nu gör jag vad jag vill, fast jag får ingen löneförhöjning.
    Livet ska levas, det är därför jag hoppar på grejor. Får inget betalt, men möjligheter. Kan se mig om och träffa nya människor.

    Varm kram ❤

    1. Skulle gärna vara pensionär 🙂 Och pensionen behöver inte vara stor.
      Men nu kan det hända att jag plötsligt står där utan den lön jag har i dag … tänkte klara mig ändå.
      För livet ska, som du säger, levas – med eller utan pengar.
      Kram ❤

  7. Åh, vad bra du beskriver detta, Carita. Det är exakt så man känner! Vet inte hur man ska lösa ”problemet”….har funderat på detta sedan jag blev sjuk ( och ännu mer intensivt sedan min tjusiga saltomortal förra veckan…nu har man tid till kontemplation! )
    Syren- I LOVE IT! Har en jätte fin syren på ”stam” på balkongen.- den växer och frodas som sjutton- nu har den börjat blomma och det doftar underbart nu när det regnar ute! HÄRLIGT!

    1. Det är ju ändå bra att vi stannar upp och reflekterar… värre vore det om vi blint rusade vidare.
      Jodå, då man blir sjuk eller då det händer olyckor… då är man tvungen att stanna upp.
      Jag vill förverkliga mina drömmar. Och vad hindrar mig? Bara jag själv?
      Kramar och syrendoft till dig!

      1. Du har så rätt.
        Men det är ju inte farligt att misslyckas.
        Och när jag snart berättar vad jag ska göra på semestern, då tror jag det finns de som säger jag är tokig, och nån annan som säger att jag är modig.
        Att känna rädsla är ju inte farligt heller…
        Kram till dig!

      2. Nu blir jag supernyfiken!!! Kan tänka mig att det är någon klättring uppför något högt berg, ta dykcert, pilgrimsvandring på egenhand, gå i kloster….ja, det finns massor med spännande och livsfarliga saker man vill göra! Blir kul att se vad DU gör!

      3. Kanske jag kan avslöja en del av äventyret redan i morgon 🙂
        Jag ska inte vandra, fastän det där med pilgrimsvandring visserligen föresvävat mig nån gång… jag ska inte gå i kloster, ännu 🙂 … dykcertifikat klarar nog inte min hälsa tror jag :-D… klättra i berg, har du sett sälar göra det? Hahahaa nu blev det kul det här!

  8. Åhh vad bra skrivet det stämmer ju precis det är ju så det är har tänkt på det många gånger.. Kan känna panik ibland och undra är det bara så här det ska vara vad är meningen med alltihop..
    När man är yngre så tycker man att det blir bättre sen men ju äldre man blir desto mer undrar man när kommer sen.. ja lite att fundera på men just nu önskar jag dig en fin och bra helg..
    Kram Nicki

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

