Seglatsen, del 3

Det var för övrigt väldigt skönt att vara i nyhetsskugga flera dagar. Klart att jag hade möjligheten att kolla dem via telefonen, men jag ville inte.
Då vi var på Benitas Café i Pellinge sträckte skepparen en dagstidning till mig. Det var med stor tvekan jag öppnade den, bläddrade bara fort 🙂

Sällan såg jag på klockan heller. Solen fanns ju där och visade på ett ungefär vilken tid på dygnet det var.

Klippor på Fagerö i Sibbo. Karga landskap som det här är något bland det bästa jag vet.
Klippor på Fagerö i Sibbo. Karga landskap som det här är något bland det bästa jag vet.
Utsikten från toaletten på Fagerö.
Utsikten från toaletten på Fagerö. Det var ingen rusning på ön då vi var där, vilket betydde att jag kunde sitta länge och njuta med dörren öppen 🙂
När vi lämnade Söderskär fyr blåste det bara måttligt. Ett par timmar senare bortåt 15 m/sek i byarna.
När vi lämnade Söderskär fyr blåste det bara måttligt. Ett par timmar senare bortåt 15 m/sek i byarna.

Det som också kändes fint under seglatsen var att vi ibland satt tysta länge. Aldrig kom tanken om att den andra var sur. Man måste inte gå på som en papegoja hela tiden.
Ofta fanns det så mycket att planera på morgonen, att tänka på under seglatsen, att vara koncentrerad kring … att de djupa samtalen föll sig mest naturliga till kvällen i sittbrunnen.

12 reaktioner på ”Seglatsen, del 3

  1. Vilka härliga bilder i dina två senaste inlägg. Otroligt vackert! Å vilken stadig hand du har under filmningen.

    Det är länge sedan jag seglade på öppet hav i Stockholms skärgård. Å jag håller med dig, man förlitar sig på den ”naturliga” klockan. Men jag skulle nog ha saknat att blogga;-)

  2. Vilken härlig känsla av frihet det måste ha varit och skönt att komma bort från civilisationen för ett tag. Vackra bilder och en härlig filmsnutt! Jätteroligt att du delar med dig av seglats 🙂

  3. Underbart! Här får du fram essensen ur seglarlivet. Filmsnutten förstärker det när man hör vinden och vågskvalpet, att bara sitta tyst och ta in rörelsen och vyerna, och göra små justeringar ibland. De karga öarna i yttre skärgården är mina favoriter, och att få använda ögonen att se lååååååååångt, långt bort …
    Det är mäktigt och fridfullt … och innehåller en skön tystnad, som inte är tyst. Enbart de helande ljuden hörs … 🙂

    1. Hur skönt var det inte varje gång motorn slogs av 🙂
      Och jag fick det jag ville, se öppet hav åtminstone åt ett håll.
      Känner att du upplevde videon precis som jag upplevde seglatsen på riktigt.
      Kram!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

