Miljöboven

En sak jag glömt berätta från seglatsen.
Ända sedan jag varit liten har jag tänkt att jag ska skicka flaskpost.
Varför det inte har blivit av kan jag inte säga, för det är ju inget svårt att förverkliga.

Riktigt så här kavlugnt var det inte då jag slängde flaskan i sjön.
Riktigt så här kavlugnt var det inte då jag slängde flaskan i sjön.

Nu blev det gjort i alla fall. Någonstans söder om Vessölandet och Emsalö slängdes flaskan med ett brev i havet. Det blåste bort från fastlandet, men prognoserna för följande dag var att vindarna skulle vända.

När flaskan väl var i sjön kunde jag inte ångra mig. Det var då jag såg mig själv som en miljöbov. För det var inte någon glasflaska med riktigt kork-kork jag postat… Å andra sidan, om den slås sönder mot en strand är glassplitter inget kul.

Hur som helst hann jag redan se framför mig hur kustbevakningen plockar upp flaskan. Där finns mina kontaktuppgifter och jag välkomnas av dem då jag åter angör bryggan i Lovisa. Men det spelas inga trumpeter och sjungs inga hyllningssånger. Nej, här väntar man på mig med handbojorna i högsta hugg 🙂

25 reaktioner på ”Miljöboven

  1. Haha, jag ser framför mig hur de väntar på dig 😉 Låter onekligen spännande med flaskpost. Ett äldre par, släktingar till mig, hittade en flaskpost en gång, skrivet av en ung pojke långt därifrån. De höll sedan kontakten under alla år.

  2. Haha det var jätteroligt tycker jag..
    Hoppas du slipper kustbevakningen och får ett spännande svar från ett land långt långt bort..
    Rolig ide Carita.. Kram Nicki

  3. När barnen var små var vi miljöbovar många gånger. Vi slängde i flaskpost i plastflaskor vid flera tillfällen. Som lön för ”mödan” fick vi faktiskt svar … minst 2 gånger som jag minns. En gång från en liten flicka. Jag minns fortfarande hennes namn. Hennes familj sommarnöje på Fångö i Gryts skärgård. Vi blev inbjudna dit och åkte faktiskt och hälsade på henne den sommaren som hon svarade på vår flaskpost.
    En annan gång kom det ett kort från en ung man som hittat barnens flaskpost … 🙂 Har för mig att det kortet kom mer långväga ifrån …
    Lite kul tycker jag … 😀

Kommentera

