Slow city – en hyllning till långsamheten

Min hemstad marknadsför sig bland annat med sloganen ”Liten stad, stora upplevelser”. Många önskar också att staden skulle få Slow city-status.
Vårt fullmäktige beslöt nyligen att låta byskolorna leva. Beslutet väckte uppmärksamhet över bred front i dessa centraliseringens tider.

Klart att det finns människor som tycker att Slow klingar negativt och är detsamma som stagnering.

Själv hyllar jag just nu långsamheten. Att inte stressa. Att ta dagen ungefär som den kommer. Att lyssna på mitt hjärta och bara säga ”ja tack” då det är något jag verkligen vill göra.

Ljust ute ännu vid 22.30-tiden då vi lämnade Restaurang Saltbodan.
Ljust ute ännu vid 22.30-tiden då vi lämnade Restaurang Saltbodan.

Midsommaraftonen firade jag med en före detta kollega och hennes man. Vi åt på Saltbodan och satt sedan ännu några timmar ute på terrassen.

Det blev mycket snack kring journalistik såsom det brukar då vi träffas 🙂

Många familjer med barn trivdes under den tidiga kvällen på området.
Människor i alla åldrar trivdes under den tidiga kvällen på området.
Många valde att ta cykeln den här kvällen.
Många valde att ta cykeln hit.
Fint att vi fick en midsommarstång på Skeppsbroområdet också i år. Tack till alla som engagerat sig!
Fint att vi fick en midsommarstång på Skeppsbroområdet också i år. Tack till alla som engagerat sig!

12 reaktioner på ”Slow city – en hyllning till långsamheten

  1. Jag gillar benämningen Slow city. Ser inte alls den som negativ. Snarare tvärtom. Varför hastar vi? Vi måste nån gång lära oss att tagga ner och njuta. Norrmännen har tom Slow tv där det inte händer nåt alls. Man kan se fåglar på ett ö. Livesändning.

  2. Många stressar och flänger runt som skållade troll och hade de bara vågat stanna upp så hade de insett att man hinner mycket mer när man slutar stressa… Nåja, det må ha tagit dig 54 år men sedan lyssnade du iaf – vissa slår dövörat till hela sitt liv 😀
    Hurra för att våga lyssna, våga stressa av och framförallt – våga leva fullt ut! Många uppmuntrande hälsningar från mig som filurar på att hoppa också, om än inte ett lika stort hopp som ditt.

    1. Jag uppmuntrar dig och stöder så långt jag kan! Och visst – bättre att hoppa sent än aldrig.
      Ser inte ens det här som en 50-års kris fastän många säkert tycker det är det.
      Nu lever jag mitt liv så att jag känner att det jag gör är rätt, att jag mår bra.
      Kram!

  3. Hela samhället är stressat på alla möjliga sätt. Jag tycker också att Slow City låter väldigt positivt. Låter avslappnande i mina öron. Fina, mysiga bilder! Ha en fortsatt trevlig kväll.

  4. Slow = negativt? Inte förstå. Vill inte förstå. Vart har alla så bråttom så att långsam blir negativt? Precis som sloganen ”Byarnas stad”. Den ansågs ju också vara negativ enligt en del… Så kanske allt kan tolkas negativt, om man bara sätter klutarna till. Då blir allt positivt, liksom. 🙂

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

