Missförstånd uppstår så lätt

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur ledsen jag kände mig för vänskap som runnit ut i sanden. Jag förstod inte varför det hade hänt och varför jag inte fick tack för kort jag skickat.
Nu har det visat sig att fel personer känt sig träffade av inlägget…
Så här kan det gå då man försöker vara saklig för att inte såra någon. Jag är ju fortfarande rädd och försiktig i överkant efter att min blogg av ett par personer fick stämpeln hatblogg då jag skrev om skilsmässan.

Ett fång blommor till alla som känner sig sårade av något jag skrivit, hur jag än vägt orden på guldvåg.

Det är tråkigt att bli missförstådd även då jag gör allt jag kan för att skriva sakligt. Jag vill kunna ventilera mina känslor här eftersom jag får så många kloka råd och så mycket stöd.

Det positiva med den lätt upprörda responsen jag fått är att jag vet att min blogg är läst. Det ser jag på statistiken.
Jag vet att jag också har ett ansvar då jag skriver här. Tyngden av det har jag känt så pass att jag under långa tider inte vågade skriva något personligt.

Exakt vilken person jag tänkte på i första hand då jag skrev ”Att bli behandlad som luft” kan jag ju inte skriva ut här. Men så mycket kan jag säga att hen inte bor i Lovisa stad. Att det sedan finns fler som ”känner igen sig” i texten kan jag inte hjälpa. Det är ju egentligen lite sorgligt och får mig att inse att vänskapen med flera personer har förändrats med åren.
Men DET i sig är väl bara naturligt om jag får tro alla de kloka ord jag fick bland kommentarerna på ”Att bli  behandlad som luft”.

28 reaktioner på ”Missförstånd uppstår så lätt

  1. Väldigt vad dina läsare är känsliga. Kanske några som fått dåligt samvete?
    Hoppas att det går bra med ditt nya jobb.
    Jag har fått mer kunskap om den svenskspråkiga befolkningen i Finland när jag har följt din blogg. Vet inte om kulturen skiljer sig något från de finsktalande delarna?
    Kanske kunde du som frilansare kolla om nån svensk tidning är intresserad av reportage om dessa delar som är ganska okända hos oss. Vi vet inte så mycket om Finland överhuvudtaget här vilket kanske beror på språket. Det är skillnad när det gäller Norge och Danmark.

    1. Oj då, det var en bra idé! Tänk om jag kunde bli en liten Svenskfinlands-ambassadör i Sverige 🙂
      Jag blir väldigt glad då jag läser att min blogg gett dig kunskap om den svenskspråkiga befolkningen här.
      Tack för det – nu orkar jag åter framåt ❤

  2. Carita min vän..
    Du ska skriva precis som du känner att du vill göra.. Så jag säger som Gunnardeckare om fler känner sig träffade så kanske fler har dåligt samvete..

    Håller också med om att det är toppen när du berättar saker om Finland.. Jag har bara varit där en enda gång i Helsingfors över en helg.. I Norge och Danmark har jag säkert varit ett tjugotal gånger..
    Du är också den enda jag (Känner) i Finland så jättebra att ha fått in en liten del av en fot..

    Men som sagt skriv vad du vill tycker jag, en riktig vän med gott samvete tar inte åt sig alls..
    Stor kram till världens bästa Carita från mig // Nicki

    1. Jag blir rörd av ditt svar. För det är ju rätt ofta som jag i den här småstaden fått pikar och tillrättavisningar då jag varit öppen.
      Ändå vill jag inte, såsom någon här föreslog, fly staden för att eventuellt må bättre nån annanstans.
      Väldigt kul att höra att också du gillar bloggen för det jag skriver om Finland och Lovisa.
      Mest skriver jag ju sådant, inte bara om mina känslor.
      Och snart kan jag skriva om mitt jobb här också, det kunde jag inte alltid förr.
      Stor kram till dig Nicki! ❤

      1. Strunt i pikar och tillrättavisningar låter som om du är omgiven av en massa sura och griniga människor tycker jag.. Och fly staden det var det dummaste jag hört du ska stanna där du trivs och känner dig hemma så är det bara.. Ja många av oss vill väldigt gärna lära oss mer om Finland.. Inte klokt egentligen att man vet så lite om en av sina närmaste grannar.. Du får bli vår ambassadör i Finland 🙂 Och ska bli spännande och få läsa om ditt nya jobb.. Kram Nicki

      2. Redan i morgon vågar jag berätta lite mer om mina nya jobb 🙂
        SÅ glad för att du gillar att läsa det jag skriver!
        Nog är jag väl ändå mest omgiven av människor som håller av mig, men jag är så pass känslig att jag suger åt mig fort också då jag får mothugg och kritik 😦
        Kram!

      3. Ska bli spännande att läsa om ditt nya jobb.. Och skönt att höra att du har mest fina människor runt dig och vet du vad jag liknar dig i det fallet att jag tar åt mig för mycket ibland och det är lite jobbigt för den som lider mest av det är jag själv.. Så försöker tuffa till mig ibland och skaka det av mig och det fungerar ofta.. Kram på dig Nicki

      4. Jag tror att jag är en så kallad högkänslig person. Jag vill alla väl och tror gott om alla, men har tvingats inse att alla inte vill mig väl och man talar illa om mig bakom min rygg. Alla gör ju inte det, men det räcker med att några inte gillar mig.
        Skönt att ha medsystrar och -bröder som stöttar. Har sagt det förr, vad skulle jag göra utan bloggen?
        Kram ❤

      5. Ja jag tror bloggar och internet hjälper väldigt många speciellt ensamma eller sjuka det tar bort total ensamhet ..
        jag stormtrivs med min blogg jag känner inte en enda människa som är intresserad av att fotografera därför har jag roligare i bloggen än privat många gånger.. ja, folk som talar illa bakom ryggen, det har jag råkat ut för också många gånger.. men jag är mer åt det hållet att jag säger upp bekantskapen helt men hellre det än falska vänner.. Kram på dig!!

      6. Jag är lite konflikträdd och vill alla väl, vill även ställa tillrätta missförstånd, men borde väl inse att det finns människor som inte har en tanke på det…
        Din blogg är jättefin, den ger gratis rundvandring på så många fina platser dit man annars inte hinner/kan åka.

  3. Håller med Gunnar i båda avseende. Dina läsare verkar vara väldigt lättsårade. För om man inte har förändrat sina känslor gentemot dig, så varför ens reagerar de. Men om man nu har gjort det ( då är det mer naturligt att man får dålig samvete och känner sig direkt utpekade.
    Livet är lustigt och intressant hur lätt man kan ta på sig saker.
    Jag har då aldrig läst en sån mild och skön blogg som din är. I svenska bloggar kan hatet verkligen frodas, med namn uthängda till höger och vänster.
    Så vem vet kanske bakom den hårda finska ytan som vi ofta ser döljer sig en extra lager känslighet för att kompensera det hårda.
    Bra ide oxå att kontakta svenska tidningar och sälja in det svenskspråkiga här.
    Eller bara att skriva artikeln och presentera det på det sättet.
    Kram!

    1. Tror du har rätt i det där att klimatet är rakare och hårdare i Sverige. Vet inte hur många som blir anmälda för det de skriver men polis och myndigheter skulle väl inte hänga med där och har viktigare saker att göra än att sätta dit ”hatskribenter”…
      Tycker också själv att jag är mild, men antar att kritiken kommer sig av att staden är liten och ”alla känner alla”…
      Kram till dig och tack för att du engagerar dig ❤

  4. Jag tror du får leva med detta. Tydligt är att du har en del känsliga läsare. Då får de väl vara det, då. Du bör inte fästa dig så mycket, rättare sagt, ta åt dig. Låt det rinna av som vatten på en gås.
    Det är din blogg, det är du som har dirigentpinnen.
    Och man kan inte älska alla.
    Kram, fina Carita ❤

    1. Nej, man kan inte älska alla eller vara älskad av alla – det försöker jag lära mig.
      Några personer har känt sig träffade men jag tycker inte att jag har varit elak mot någon.
      Kram till dig min vän ❤

  5. Ja, nu ska jag vara ”kärringen motvals” igen! ( och du vet att jag säger det av all välmening och vill inte såra dig! )
    MEN jag tycker inte som de föregående talarna. Jag tycker inte att du ska skriva mer om dessa saker- om inte annat för din egen skull. Det är på sådan låg nivå dessa känslig människor befinner sig på- så varför riskera att de tar åt sig….
    Nu är vi ju olika- men jag tycker det är onödigt. Det går åt så mycket onödig energi för din del att det finns viktigare och bättre saker att ta itu med än att ödsla tid och energi åt dagisbeteende.
    Ja, kära du- en liten åsikt bara i all välmening!
    Stor kram!<3<3<3<3<3<3<3

    1. Jag vet att du inte vill såra ❤
      Men för mig som inte här hemma har vuxensällskap att dela vare sig glädje eller bekymmer med har bloggen blivit ett andningshål.
      Jag kan inte hålla inne med mina känslor och funderingar. Då tror jag att jag på sikt blir sjuk 😦
      Här får jag råd och stöd.
      Stor kram till dig ❤
      (och ps, jag tror du måste göra mellanslag efter varje < och trea om du vill att hjärtana ska synas)

  6. Ja du, man kan ju alltid låta bli att läsa/följa en blogg om man inte gillar dess innehåll 😉
    Tycker om blandningen du har och det du skriver – alltså följer jag dig och ser framemot vad som dyker upp nästa gång. Var sann mot dig själv och skriv, visa och berätta det du känner för det blir bäst då 😚

  7. Nu har jag inte hängt med i allt du har skrivit, men jag tycker att du har en högst hänsynsfull blogg. Blir ytterst förvånad när jag läser att det är så här för dig … Fast det är ju ingen nyhet. Jag vet ju att du haft det så här.
    Tycker ändå att det är konstigt … Men i det här sammanhanget fick du ju i alla fall bevis för att du inte är luft för vissa trots allt … 😉

    1. Visst är det så att man inte hinner läsa alla vänners bloggar hela tiden.
      Jag förstår inte heller själv vad jag gör fel, jag försökte vara hänsynsfull då jag skrev om skilsmässan, men ändå även berätta om hur knäckt jag var.
      Nu har jag inte på länge skrivit om den, men så fort jag berättar om mina känslor blir det svallvågor.
      Känslor är aldrig fel – inte motpartens heller. Men tycker ändå jag skriver snällt.
      Kramar till fina dig!

      1. Absolut! Det du skrev under den där jobbiga tiden var absolut inget överdrivet anklagande, utan väldigt hänsynsfullt. I alla fall det jag läste.
        Kram

      2. Det tycker jag med och hade chefer som läste genom bloggen då ett par personer stämplade den som hatblogg. Ingen av cheferna hittade något anmärkningsvärt i texterna.
        Kram!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

