Ett av mina trevliga uppdrag

Huset vid ån där familjen Roo bor är ett av de nya objekten under Lovisa Historiska Hus.
Huset vid ån där familjen Roo bor är ett av de nya objekten under Lovisa Historiska Hus. Ägaren har gett sitt tillstånd för publicering – nu börjar min marknadsföring för evenemanget på allvar.

Eftersom jag under några veckors tid ränt omkring i bygden, och personligen besökt människorna i de hem som ska vara med i årets Lovisa Historiska Hus, är det ju som sagt inte mer någon hemlighet att det här är ett av de roliga uppdrag jag fått.

Det är inget jag tjänar storkovan på, ersättningen är mer symbolisk eftersom uppdragsgivaren är en förening där talkoinsatser är vanliga.

Men det är och har varit så roligt att lära känna människorna i husen. Och att få förmånen att besöka alla femtio hem uppskattar jag, för det är inte något man hinner med på ynka två dagar. Evenemanget Lovisa Historiska Hus arrangeras helgen 27-28 augusti.
Merparten av bilderna från de privata husen har jag tagit och som sagt, jag älskar att jobba i och för Lovisa. Idéer för allt möjligt annat som kan gynna staden finns och samarbetspartners likaså.

28 reaktioner på ”Ett av mina trevliga uppdrag

  1. Det är en rolig uppdrag.
    En gång länge sen jobbade med att samla in statistik genom personliga möten i hemmet. Och det var just det jag gillade mest att få komma in i människornas hem. ibland var det vackra hem, ibland så att man knappt villa sätta sig. Det var ett roligt jobb. En massa städer och byar fick jag besöka som jag kanske aldrig hade åkt annars. Det var min bästa jobb kan jag tycka.

      1. Dröjer nu till mitten av Augusti … så det blir två månader sedan jag var i Marbella sist när jag kommer dit … två månader! 😲😄

      2. Jaaaa, det har ju varit så. Men nu blev det ju lite ändringar på arbete och så, känns bäst att vara där tills allt flyter på som det ska 😊. Men jag har planer … som jag verkligen hoppas går igenom, då åker jag ner en längre tid 😍😄

    1. Det kunde det ju också bli nån gång men det skulle vara ett tidskrävande projekt. Vet inte om alla skulle ställa upp heller, men många skulle antagligen göra det 🙂

  2. Talko….det är när alla hjälps åt utan betalning….
    lite upplysning för dom som bor i Sverige…hehehehe.

    1. Ja, så där i det stora hela har du rätt att ordet talko betyder det, att man inte får betalt.
      Nu får jag ju betalt men inte någon stor summa utan mer en symbolisk för att jag tycker evenemanget är så fantastiskt 🙂

  3. Vilka härliga uppdrag du har! Måste kännas både inspirerande och spännande! ( en liten fråga kanske…vad sjutton är talkoinsatser- är det något finskt ord- kanske för volontär/gratis arbete? )

    1. Hahaa – du lärde dig lite finlandssvenska nu 🙂 Talkoinsatser är ungefär detsamma som volontärjobb, ett slags gratisjobb. Men helt gratis gör jag inte fotojobbet, så att säga i talkoanda ändå, håller priset rätt lågt.

Kommentera

