Kärleksdikter på bänkar

Mycket fint händer som sagt i vår stad. Det finns en massa aktiva föreningar, en bland dem är Hakeva. Den har tillsammans med Lovisa stad och med stöd av privata aktörer och Svenska kulturfonden sett till att 38 bänkar i vår stad försetts med kärleksdikter på finska eller svenska.

Plattorna med dikterna är svårfotograferade men egentligen gillar jag speglingen av huset som ligger vid Lovisa torg.
Plattorna med dikterna är svårfotograferade men egentligen gillar jag speglingen av huset som ligger vid Lovisa torg.
Här har vi en dikt på svenska. Också med spegling av torget och en brandbil.
Här har vi en dikt på svenska av Lars Huldén. Texten syns tyvärr inte så bra. Också här avspeglas torget och en brandbil.

Jag överväger att köpa en diktplatta själv. Om det blir av kanske jag kan visa en bild av mig själv, plattan och bänken en annan gång.

20 reaktioner på ”Kärleksdikter på bänkar

  1. Jag tycker är det fantastisk foto om skyltarna. Jag gillar bra speglingarna över texten. Jag är inte så mycket för dikter alls, men många går i gång på det, så det är ett bra initiativ. Hoppas ingen tar det med sig. 🙂

  2. Vilket kanonfint initiativ! Men samtidigt dyker förstås en ängslan upp. Att bänkarna först spraymålas i allsköns färger och skyltarna sedan pillas bort. De finns ju överallt – marodörerna. Eller de olyckliga människorna.

  3. Den på finska är som en poetisk kontaktannons, haha. Vilken strålande kulturgärning med diktplattor på bänkar!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

