Favoritartisten just nu…

… heter Juha Tapio och jag måste få tag på hans skiva. Jag vet att jag kan lyssna på honom via Youtube och Spotify, men jag tycker om gammaldags CD-skivor ändå. Köpte Daniel Sanz skiva i går också 🙂

Juha Tapio har ända sedan jag började lyssna på honom aktivt 2014 skrivit låtar som om han gjort det med just mig i åtanke. Och då man lyckas med det konststycket som artist då har man gjort något bra, tycker jag.

Den här låten råkade jag höra en tidig morgon vid bryggan i Tirmo under seglatsen. Klockan var bara lite över fem men det gick inte att sova då folk mest festade och röjde i de andra båtarna. Någonstans lyssnade någon annan på radiokanalen Suomipop och de här orden gick rakt in i mitt hjärta.
Andra av hans låtar som också talar direkt till mig är ”Sinun vuorosi loistaa” (fritt översatt Din tur att stråla) och ”Kelpaat kelle vaan” (Du duger för vem som helst).

Och när vi nu är inne på musik kan jag säga att gruppen Yö och låten ”Minne tuulet vie” (Vart vindarna bär) gav mig den slutliga styrkan att våga ta hoppet från fastanställd till egenföretagare.

10 reaktioner på ”Favoritartisten just nu…

  1. Bra musik även om jag inte förstår texten. Tänk att man kan använda ”gammaldags” om CD-skivor. Inte längesen det var den nya tekniken känns det som. När det gäller vår samling av vinylplattor passar det bra dock. Även om många unga faktiskt gillar det formatet

  2. Förstår inte ett ord…men vackert är det iallafall 🙂

    Förstår hur du känner….vissa artister och speciellt vissa låtar har ju och är många gånger livsavgörande på nåt vis.

    Ha de fint nu.

    1. Tack – så är det, musik har hjälpt många.
      Efter skilsmässan var jag ofta tvungen att stänga av radion då det kom vackra ballader – nu konsumerar jag gärna låtar om kärlek och också om sånt som gör eller som gjort ont.

      1. Jag undrar om inte dagens ungdomar är ganska historielösa. Jag förvånas varje dag när jag ser dem med sina smartphones. Undrar om inte fallskadorna har ökat? De ser ju inget annat än skärmen när de är ute.
        Svante

  3. Gillar musiken, förstår inte texten och jag gillar hans röst!
    Hade samma problem som du när min man hade dött. Kunde inte lyssna på något alls. Det var musik som han gillade eller så var det för sentimentalt eller känslosamt. Nu har jag börjat lyssna igen.
    Ha det gott!

    1. Han sjunger bland annat så här i refrängen ”Och när du bara sitter där bredvid mig känns något så rätt” ❤
      Och han sjunger om dagar som känts svåra, smärtan som finns kvar men som inte längre gör lika ont som förr, och om ett hjärta som trots allt fortfarande är helt.
      Ha det gott du också, min vän!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

