Lokaltidningen behövs

Bland annat det skrev jag i en kolumn i Nya Östis i dag. Där har jag ett av mina frilansuppdrag som jag gillar väldigt mycket. Jag har alltid tyckt om lokaltidningar där tröskeln för vad som publiceras är nästan obefintlig och växelverkan med läsarna stor.

Efter att ha jobbat ett och ett halvt år på en regiontidning tycker jag det känns som att komma hem då jag åter får skriva för en lokaltidning.
Efter att ha jobbat ett och ett halvt år på en regiontidning tycker jag det känns som att komma hem då jag åter får skriva för en lokaltidning.

Kolumnen handlar också om hur viktigt det är att alla blåser i samma glöd. Vill läsarna ha kvar sin papperstidning, må så vara att den utkommer bara en gång i veckan, måste de prenumerera på den. Ge bort tidningen i gåva, annonsera i den, kom med nyhetstips. Vi behöver alla varandra.

I en värld där du får mycket gratis på nätet och nyheter från hela världen, från stora centra och regioner i ditt hemland, som tutas ut via radio, tv och stora tidningar… i den världen är många beredda att betala för det totalt lokala som de inte får nån annanstans.
De vill läsa om människor de känner, om saker som ska hända eller som har hänt. De vill ha sportresultat och evenemangskalendrar. De vill ha det där riktigt lilla och människonära.

Så jag säger – länge leve papperstidningen och framförallt lokaltidningen!

17 reaktioner på ”Lokaltidningen behövs

  1. Ja, man måste vara beredd att betala för det lokala, det är lite samma sak som med våra butiker. Jag betalar gärna lite extra för att kunna handla i min egen stad. Jag köpte ny tv för några år sedan i stan där jag bor, då var det flera som sa, att du inte åkte till Växjö istället, för där är dom billigare, vi har 6 mil (enkel resa) till Växjö. Det är möjligt att dom är billigare, men sen kostar det att köra dit, dessutom kanske man passar på att handla annat när man ändå är där, och om tv går sönder, då måste man åka dit igen, och dessutom är det ju också därför som många butiker få slå igen, för att man väljer att handla någon annanstans, tråkigt, tycker jag, sen gnäller folk för att det är dåligt utbud på butiker i stan. TV-affären där jag köpte min TV är numera nerlagd, väldigt synd, tycker jag. Ur miljösynpunkt borde det också vara bättre att handla lokalt, eller? Heja dig!

    1. Du gör rätt i att handla lokalt även om det är lite dyrare.
      Att åka bort sliter ju på bilen, om man ens har en sådan, och bensinen kostar. Inte är det miljövänligt heller att köra långt för att få nåt lite billigare.
      Små mataffärer klarar sig ju inte heller, och kiosker m.m. om alla bara vill ha allt billigt…
      Ja, jag tycker lika som du. Heja oss!

  2. Efter två decennier på en kvällstidning så har jag bra koll på print. Visst är papper på väg ut, helt klart! Men papper kanske kommer att finnas även i framtiden, men då tror jag att papper måste fokusera på djupa reportage och nyheter, alltså utveckla de snabba nyheterna till bredd och djup. Papper kommer aldrig kunna konkurrera med nätet och andra sekundsnabba utlägg. Samma sak med lokal press, gör breda reportage om det lokala samhället, skit i TT-telegram och annat, det är passé.

    1. Du har rätt med bredd och djup då det gäller papperstidningar. Papperet kan inte konkurrera med nätet då det gäller snabba nyheter.
      Men här hos oss uppskattar läsarna också det långsamma, de vill ha personporträtt och reportage om samhället, de lusläser sin tidning under hela veckan och är sedan beredda för ett nytt nummer 🙂

      1. Du har rätt, det är just sånt det lokala ska ägna sig åt, förutom det lokala alltså. Snabba nyheter får nätet ta hand om och gärna med hänvisning till papper som då fördjupat nyheten.

  3. Som sagt, vi har ju två gratis lokaltidningar här i Täby och jag lusläser dom alltid. Kollar aldrig lokaltidningarna på nätet. Däremot läser jag de ”stora” tidningarna på datorn.
    Tycker det är suveränt om Lovisaborna är beredda att betala för er tidning.

    1. Nya Östis har runt 2000 prenumeranter och antalet kan bli större men verksamheten går runt med det.
      Jag gillar också Täbys lokala blad, läser dem förstås inte ofta, men nog då jag är där.

  4. Jag föredrar en papperstidning när jag vill sitta och läsa något i lugn och ro.. Blir mycket irriterad på all dansande och hoppande reklam om jag läser digitalt.. Så jag betalar gärna för papperstidningar.. Ett bra ämne tycker jag.. Kram!!

    1. Ja, precis så känner jag – därför har jag avtal med lokalt elbolag, lokalt telebolag osv.
      Köper man nåt från lokala affärer har man lätt att byta varor och få service där.

Kommentera

