Jag – modig och energisk?

Jag blev glad då jag i dag fick ett meddelande där en person skrev att jag är modig och energisk.
Men sedan började jag fundera över om det är en sådan bild jag ger av mig själv? Och jag undrar om den bilden är förljugen?

Har jag taggarna utåt? Döljer jag mitt riktiga jag? Bild tagen på trädgårdsföreningens utfärd i augusti.
Har jag taggarna utåt? Döljer jag mitt riktiga jag? Bild tagen på trädgårdsföreningens utfärd i augusti.

Jag är ju inte alls hela tiden tuff och orädd. Ofta känner jag mig vilsen och orolig. Stundvis har jag ångest för allt möjligt. Mitt dåliga självförtroende har präglat mycket av mitt liv, konflikträdslan likaså.

Jag kastar mig förvisso utan rädsla in i olika projekt, säger ”jo” och ”ja” oftare än ”nej”.
Men när det sedan gäller att leda en kurs eller hålla ett föredrag är jag jättenervös och tror att jorden ska rämna under mina fötter. Kan jag aldrig lära mig vad som är rätt och vad som inte passar mig? Överskattar jag min förmåga?

Blomma i motljus i klematisträdgården i Hyvinge, augusti 2016.
Blomma i motljus i klematisträdgården i Hyvinge, augusti 2016.

Jag vill bemöta alla vänligt, jag vill vara snäll, öppen och ärlig.
Därför skriver jag också min blogg såsom jag gör.

Jag tror för det mesta gott om alla och inser först då det är för sent att alla inte vill mig väl. Att vara beräknande, att spela en roll och hålla på med intriger – det passar inte mig.

Jag fortsätter envist gå de vägar jag vill och göra sådant jag tror på.
Kanske det är det som kallas mod?

39 reaktioner på ”Jag – modig och energisk?

  1. Att våga va sej själv och stå för sina åsikter krävs mod. Men också att va liten och svag och våga erkänna det är också modigt. Och att våga börja gå en ny väg, är inte också modigt?

  2. Kan det kanske vara så att du ser en gammal bild av dig själv? Att du förändrats senaste åren men att du fortfarande utgår från att du är det du är van vid att vara?
    Jag tycker du verkar vara riktigt mycket människa, orädd, rolig, aktiv, reflekterande och stark.

    1. Du kan ha rätt! Jag är så tacksam för alla kloka ord här.
      Jag vill hitta tillbaka till mitt riktiga jag. Inte vara den försiktiga, hunsade, rädda… vet inte när jag blev sån…

  3. Jo. Som svar på din fråga i slutet. Du är dessutom några steg före dina fd arbetskamrater – om de inte har smidit planer i det totala tysta. Vilket de kanske har gjort. Att sluta själv och skapa egna arbetsuppgifter i stället för att vänta på uppsägning -det är mod det!

  4. Jag håller helt med Maria..
    Du ser en gammal bild av dig själv..
    Men just det att du gör så mycket och engagerar dig i så mycket fast du känner dig som du gör inombords, det är just det som är så modigt.. Du sitter inte hemma och grubblar utan kastar dig ut i både det ena och det andra.. Det är MOD..
    Kram!!

    1. Tack Nicki! Det är så här jag måste försöka komma ihåg att se på saken, då jag känner mig som mest svag och nervös.
      Första tiden efter skilsmässan ville jag knappt gå ut bland folk, men det är väl också helt naturligt.
      I dag vågar jag mycket mer.

  5. Det låter som att du är modig tycker jag! Att vara modig är ju att göra saker TROTS att man är nervös, typ föreläsa även fast man tycker att det är jobbigt 😉

  6. Fortsätt som du är! Man kan vara både svag och ha ångest och samtidigt vara orädd och kasta sig in i nya situationer. Den som inte provar, stagnerar och utvecklas inte som människa. Jag tycker om det du skriver. Trevlig helg! Har varit dålig på att kommentera på grund av min hun dvalp och familjen.

    1. Tack för ditt besök här! Jag har inte själv haft tid att läsa så många bloggar, eller kommentera där, nu då jag är mitt uppe i flyttruljansen.
      Jag blir upplyft av det du skriver, för jag vill utvecklas som människa, hela tiden.

Kommentera

