Skyltsöndag, den 28 augusti (och en vacker vägg)

Nostalgiska förpackningsminnen.
Nostalgiska förpackningsminnen. Nykärnat smör från Paasivaara.

Det var dagens lilla lektion i finska för mina vänner i Sverige som gillar språket 🙂

Skyltsöndag förvaltas av bloggaren BP som skriver Konst eller konstigt. I slutet av det här inlägget hittar du en länk till en lista med andra som också skyltar.

Och får att få slå på trumman för Lovisa Historiska Hus också i dag, då evenemanget pågår klockan 10-17, sätter jag också in en bild på en vacker vägg från Formansgården. Det är en gårdsbyggnad och där säljer Petri´s Chocolate Room från Borgå härliga praliner under LHH.

Härlig grönska täcker uthusets vägg. Tidigt förmiddag nådde solen ännu lite in i chokladaffären men en mitt på dagen och på eftermiddagen var där svalt och fint.
Härlig grönska täcker uthusets vägg. Tidigt förmiddag nådde solen ännu lite in i chokladaffären men en mitt på dagen och på eftermiddagen var där svalt och fint.

16 reaktioner på ”Skyltsöndag, den 28 augusti (och en vacker vägg)

  1. Nykärnat smör! Det har jag aldrig smakat, vad jag vet. Det är säkert skillnad 😀
    Tack för din skyltning och även den vackra väggen!
    Skyltsöndagskram ❤

    1. Söndagskram till dig Geddfish!
      Har inte hunnit läsa så många andra bloggar på grund av företagsjobb och stundande flytt.
      Blev ju sjuk också så allt tar verkligen på krafterna…

  2. Häftig grönska.
    Idag köper jag bara Bregott i affären. Innehåller bara smör. Alla de andra innehåller palmolja och en massa ena och det andra. Jag vill slippa dem.

  3. Vilken härlig retroskylt och toppen med en lektion i finska igen. Att uttala det andra ordet är dock inte så lätt har jag märkt. Nästan att man bryter av tungan;-)

    Husväggen är verkligen vacker. Å tur är väl att solen inte ligger på chokladaffären hela dagen, då smälter ju chokladen;-)

    Tusen tack för en fin skylt och länken:-)

  4. Apropå choklad…hur är det med finsk marmelad? Finns det i lokala produktioner småskaligt? Min mor gjorde egen hemlagad marmelad och hon sa alltid att Finland hade den bästa marmeladen.

  5. Fastnar förstås också för chokladkillens lilla hörn. Ser nästan ut som om någon har klippt bort rankor för att få plats till honom.
    Det var tider när smör smakade smör. Det var så gott när min mamma gjorde eget smör.

      1. Jag är uppvuxen bland kossor! Mjölk direkt från kossan är det godaste jag vet, ha…ha…. Mina kusiner som bodde i stan drack inte den. De ville ha mjölk från affären 😉

Kommentera

