Det här med prylar

… är en ganska svår nöt att knäcka. Vad behöver man och varför?
Jag har ett arkiv över allt jag skrivit i olika tidningar under trettio år. Ni må tro att det handlar om ett antal pärmar… ska jag slänga dem?

Mina dagböcker och riktigt gamla fotografier kan jag inte kasta. Jag känner att jag blir helt historielös utan dem.

Stina Linds tavla "Kevät syntyy" - våren föds.
Stina Linds tavla ”Kevät syntyy” – våren föds.

Har varit på en konstutställning i dag, ett jobb för tidningen Nya Östis. Jag tycker om då Galleri Theodor har så låg tröskel, där får allt från amatörer till etablerade konstnärer visa sina alster.

Jag får lite lust att börja måla igen när jag ser andras alster. Men så dyker tanken upp igen. Vad gör jag med alla teckningar och tavlor jag skapar då jag inte kan räkna med att någon vill köpa dem? 😀

Under flytten slängde jag bort största delen av de arbeten jag hade skapat på kursen för två år sedan. Många av dem var sorgearbeten efter skilsmässan och börjar känna att jag nu är klar med det mesta som hade med den att göra.

Nu har jag andra frågor att ta itu med.
Men de får ta den tid de kräver.

26 reaktioner på ”Det här med prylar

  1. Är raka motsatsen till dig och slänger allt direkt eller senast efter två år, när jag inte tittat på saker och ting. Det gäller kläder också. Två år max – där går min gräns. Tyvärr är maken mera lagt åt ditt håll om man säger så;-)

  2. Kan du inte skanna av allt du skrivit och spara det i datorn, eller i ett USB, minne. Sedan kan du ju slänga det du är klar med, och ändå ha det kvar, där det inte tar sådan plats, som pärmar.
    Svante

  3. Spara mapparna! Roligt att ta fram på måfå och läsa, nån gång ”sen”, oberoende av när det blir. Bäst det är så hinner du skanna in något för eftervärlden också. Ocj om du har sparat allt så är säkert historiker intresserade också, när den dagen kommer om sisådär 40 år, när text på papper är guld värd!

  4. Skaffa dokumenstskåp! Gjorde det och trollade bort flera hyllmeter med pärmar på ett kick. Passade samtidigt på att rensa ut sådant jag inte brydde mig om längre mm.

    1. Ja, jag behöver inte bestämma mig i dag då det gäller vad jag ska slänga, men innan sommaren kommer ska mycket vara sorterat och slängt. Om jag flyttar en gång till önskar jag klara mig med 15 lådor, jag vill inte behöva 40… 😦

  5. Stora exeptionella frågor. Varför man har alla dessa saker. Jag har jättesvårt att skilja mig från saker. Varje gång jag försöker får jag ångest.
    Jag har massor av brev och vykort som jag sparade och aldrig någonsin läst igen.

    1. Jag brukar spara vykort ungefär ett år. Sedan läser jag dem igen och tänker på personerna som skickat dem, innan jag kastar korten. Men riktigt alla kastar jag inte, där kan finnas guldkorn.

      1. Jag tar en hylla i taget här hemma och frågar mig med saken i handen – behöver jag detta, till vad i så fall, hur ofta? Är saken mig kär, varför? Osv.
        Det kommer att ta tid men hösten och vintern är lång 🙂

      2. Det är just det dom är problemet. När jag vill sortera då känns verkligen att jag kommer använda det. Och senast idag hade jag på mig en tröja jag inte hade på mig i 10 år. OCH fick komplimang på tröjan. Vilket jag inte ofta får annars.

      3. Känns alltid fint med komplimanger – och förstår att du nu har extra svårt att slänga / ge bort nåt.
        Det är nog mest det som är slitet och/eller för litet som jag nu i första hand gör mig av med i klädväg 🙂

    1. Jag kan slänga nästan vad som helst, förutom då en del saker som har affektionsvärde eller ekonomiskt värde – för att jag fått dem av goda vänner eller av någon i släkten.
      Men en massa böcker ska jag sälja och smått krafs ska jag göra mig av med 🙂

  6. Det är kruxet med målning, vad gör man av allt? Jag har en hörna där alla mina tavlor står … en hörna som knappt går att dammsuga … 😂

  7. Eftersom jag håller på emellanåt med släktforskning så gillar jag foton, brev m.m. Som folk har sparat. Magiskt att läsa brev från min far till min mor när de just hade träffats. Jag skulle också önska att folk skrev på baksidan av foton vem det är och när fotot togs

    1. Ja, det är just sådant här gammalt jag inte kan slänga. Men det tar inte så stor plats heller.
      Och som du säger, viktigt att skriva bakom vem som är vem, årtal och sånt. Vi håller på med ett sånt projekt hos oss.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

