Svårskött?

Då jag skrev det här inlägget i april fick jag en kommentar på Facebook av en vän. Hon skrev att hennes ormbunkar alltid dött, antagligen torkat bort. Hon bad mig om skötselråd om jag fick min att överleva.

Fem månader senare ser växten ut så här.

Jämn fuktighet tror jag den här växten vill ha.
Jämn fuktighet tror jag den här växten vill ha.

Jag tycker den är tämligen lättskött. Hoppas den inte missförstår mig nu och börjar obstruera, för hittills har det räckt med att jag vattnat den lätt underifrån var eller varannan dag. Dessutom sprayar jag den dagligen, också så att jorden uppifrån får lite fukt.
Jag vänder på växten rätt ofta, i samband med dusch och vattning.
När jag ser bilden från april och hur växten ser ut i dag inser jag att den vuxit rätt mycket 😀

17 reaktioner på ”Svårskött?

  1. Alla mår vi bra av att bli ompysslade 😊 Mamma har haft sin ormbunke i runt 30år – tror iofs att det är barnbarnsbarn nånting till orginalet, men ändå…

  2. Min mamma hade jättefina ormbunkar, men jag har aldrig lyckats så bra med dem. Det kan vara det därmed duschen…..
    Kram, Ingrid

  3. Växer som ogräs hos mig. Har aldrig haft problem med den. Jag planterar om den när den kräver väldigt mycket vatten. Då har den för många rötter och för lite jord. Alltid på våren och jag tar vanlig jord för krukväxter.

Kommentera

