Liljendahl i Liljendal

Det var höstmarknad i Liljendal som är en del av Lovisa och där delade jag ut tidningen Nya Östis och pratade med folk. Jag är alltså bara en av många medarbetare på den ultralokala tidningen. Den har ingen anställd, alltså ingen med fast månadslön och tidningen har inte heller en redaktion. Men alla som skriver redaktionellt, på förhand överenskommet material, får arvode enligt utfört jobb.
Det här är helt enkelt ett nytt sätt att göra en tidning. Tillsvidare utkommer NÖ en gång i veckan.
Väldigt många kom fram och tackade för att tidningen finns. Det gör oss medarbetare varma om hjärtat ❤

Jag tycker om att träffa läsare, prata med dem och höra vad de tycker att tidningen är bra på och vad som kunde bli bättre.
Jag tycker om att träffa läsare, prata med dem och höra vad de tycker att tidningen är bra på och vad som kunde bli bättre.

17 reaktioner på ”Liljendahl i Liljendal

  1. Jag tycker att det är trevligt upplägg. I mediabruset tror jag att lokala nyheter har en chans. Större internationella eller nationella händelser tar många del av på annat sätt än via en tidning tror jag.

    1. Det riktigt lokala tror jag att snart är det enda som människor är beredda att betala för, det får de ingen annanstans.
      Men klart att det ska vara välskrivna texter 🙂 Så här kort sagt alltså.

  2. Skoj med Nya Östis! Det enda jag undrar är vem som bestämmer vad som ska vara med i tidningen – typ en chefredaktörsroll och vem som håller i produktionen – allt från layout till tryck. Någon måste väl äga tidningen och hålla samman alla frilansare eller!?

    1. Vi har ett möte i veckan och vi har en chefredaktör. Men det är rätt fritt att välja vad man vill skriva om. Det råder arbetsglädje, demokrati.
      Vi diskuterar innehållet, layout osv. Människor har olika ansvarsområden, så här kort sagt – det funkar!

  3. Antar att det måste vara de ”rätta” människorna också som kan jobba ihop. Tycker det är helt fantastiskt att det funkar.
    Det är viktigt att prata med läsarna och att ta till sig deras åsikter. Annars kan man inte göra en bra tidning som folk vill köpa.

  4. Bra initiativ. Hoppad att ni kan komma ut oftare i framtiden. Lokaliteter behövs när stora tidningar inte verkar bry sig om mindre orter om deg inte handlar om död och andra våldsamheter.

    1. Ja, jag hoppas också vi på sikt kan komma ut två dagar i veckan.
      Det lokala behövs, folk vill läsa om människor de känner, se dem på bild, lära känna nya mänskor i trakten, få veta vilka evenemang arrangeras osv.

      1. Jag har ett litet nyhetsblad för vår bostadsrättsförening. Det är bara en A4, (sitter i Styrelsen och jag alltid tyckt att boende har rätt att veta vad som händer med och i fastigheten)
        Den A4 lappen blir alltid full och typsnitten allt mindre för att kunna ta upp mera saker, vilket blir lite frustrerande. Så nog skulle vi kunna fylla 2 sidor också.
        Kan tänka mig att i ett litet stad har man också mycket att skriva.
        Kram!

      2. Hahaa 🙂 Nog borde ni väl kunna göra ett tvåsidors-nyhetsblad? Vad hindrar? Med bilder och större typsnitt, och vem vet, snart har ni en tidning på fyra sidor eller mer?
        Kunde komma ut 3-4 ggr per år?

  5. Älskar att det fortfarande finns papperstidningar!
    Är verkligen stolt över att känna dig Carita, tycker att du gör ett strålande jobb och har varit jätte duktig och en riktig förebild som vågat hoppa och nu jobbar som du gör!

    1. Tack snälla du! ❤
      Att någon ser mig som modig och förebild gör mig glad!
      Glad är jag också för att jag själv sade upp mig, själv fattade besluten om min framtid. Jag kanske hade blivit uppsagd ändå tillsammans med många andra som blev det i slutet av augusti.
      Men jag tog saken i egna händer, fastän det innebar stor känsla av osäkerhet.
      Och vad fint att du älskar papperstidningar! Tror att många gör det och att även unga börjar hitta dem igen.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

