Varm höstdag

… med sol från nästan klarblå himmel. Termometern på telefonen visade +15 men jag vågar slå mig i backen på att det var +20 på sina ställen. Kunde inte ens ha jacka på mig då jag gick hemåt från ett arbetsuppdrag.

Ännu sitter massor av löv kvar på träden, så varmt som det varit. Lite färg har de ändå börjat skifta.
Ännu sitter massor av löv kvar på träden, så varmt som det varit. Lite färg har de ändå börjat skifta.

Jag är så tacksam för att jag just nu är nästan frisk. Lite rethosta är inget då jag tänker på äldre människor som är långliggare på sjukhus. Eller som har svårt att komma ut från seniorhemmen.
Också unga drabbas av dödliga sjukdomar. Nyheterna rapporterar om krig och svält, om död och elände…
Jag försöker på riktigt vara glad över det riktigt lilla i min vardag. Rena lakan i sängen – ja, att överhuvudtaget ha en säng, tak över huvudet, frukost att äta på morgonen, att mina ben bär mig till den varma duschen…

Och att jag kan vara ute och fotografera Lovisavyer.

Renovering pågår, socialbyrån, som var bibliotek då jag var barn, har paketerats in.
Renovering pågår, socialbyrån, som var bibliotek då jag var barn, har paketerats in.

6 reaktioner på ”Varm höstdag

  1. Håller med dig, så försöker jag också tänka. Har ett eländigt smärtproblem och mina begränsningar men tak över huvud, mina djur, kan dra mina promenader med hunden… tacksam över det jag har och kan.
    Härligt vitt huspaket 😀

    1. Jag tror det är viktigt att påminna varandra om hur bra vi har det, trots allt, i vår nord.
      Det vi gnäller över kan vara vårt största problem just då, t.ex. huvudvärk, en tråkig granne osv.
      Men att ställa det i proportion till större problem i världen kan vara nyttigt.
      Kramar!

      1. Precis och det kan hjälpa också för att komma över en ledsen tid. ”men jag har i alla fall……” Påminner sig om vad man har istället för att lägga för stor vikt på vad man inte har, längtar efter eller saknar. Eländet ute i världen kan vi inte ens förstå i vår vildaste fantasi. I bästa fall kan vi ana hur det måste vara att leva i ett helvete.
        Kramar tillbaks!

      2. Ja, jag tror det är viktigt att fokusera på och vara glad för det man har, inte sörja över det man saknar.
        Vi kan och ska förstås inte bära världens alla sorger på våra axlar… vi kan inte göra så mycket för att kriget ska ta slut t.ex. i Aleppo.
        Men vi kan vara nöjda för att vi har det rätt fredligt här hemma.
        Kram!

  2. Vi hade också 20 grader i solen idag. Helt fantastiskt! Å du har så rätt. Jämfört med hur det ser ut i andra delar av världen är vi så himla bortskämda. Det gäller att inte bara ta allt för givet, utan uppskatta lyxtillvaron som vi ändå lever här uppe i norr…

Kommentera

