Död åt bananflugorna!

Det här mordvapnet var förhållandevis dyrt, nästan nio euro.
Med tanke på att jag inte vet vad jag ska använda vinägern till då jag, förhoppningsvis, lyckats utrota bananflugorna…
Honungen kanske går åt nån gång, men det lär nog ta tid det också.

Jag gör i alla fall vad som helst nu för att bli av med de eländiga flugor jag har här hemma. De utgör ingen svärm men lär lägga ägg i alla fall och bli fler… blotta tanken skrämmer.
Jag har ingen frukt som de kunde lockas till och inga sopor, jag för ut en liten påse varje dag. Men de kanske har kommit med, eller trivs i, någon av mina blomkrukor?

Två tredjedelar av mordvapnet.
Två tredjedelar av mordvapnet.

Med hjälp av vinäger, honung och diskmedel (som gör att ytspänningen släpper) ska jag fånga in mina eländiga oinbjudna gäster!
Hälsar signaturen ”Med mord i sinnet”.

28 reaktioner på ”Död åt bananflugorna!

  1. Jag brukar bara köra med en halv dl äppelcidervinäger och en halv dl vatten och de där dropparna diskmedel. Funkar finfint. Vinägern håller flera år i kylen.

      1. Nej, det behövs inte – jag har haft en kopp som bara varit halvfull och de har dragits rätt i plurret. Däremot händer det att den får stå några dagar innan någon ”trillar dit”

    1. Visst dras flugorna till blandningen!
      Jag gör dessvärre sällan mat hemma i mitt singelhushåll 😦 … äter ute, köper halvfabrikat… men tips på vinäger i maten tas ändå gärna emot 🙂

  2. Lycka till.
    Jag testade engång och hela lägenheten stank ättika, och det stog jag inte ut. Inte en endaste en bananflyga gick i närheten av fällan.

      1. Ja, det lyckades. Vinägerblandningen doftar inte gott, så jag har ibland ett milt doftljus i närheten… men omkring 30 flugor har jag fångat. Jag har ingen svärm av dem, men de tycks ännu föröka sig i viss mån fastän jag inte har frukter eller gamla sopor nånstans 🙂

  3. Hej Carita kan du inte köpa rullar som man drar ut med klister på som man hade på landet som flugorna fastnar på .Vinäger som du har är bra att dricka eller göra bearnaise på eller blanda med honung till salladen

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

