Utsikt från arbetsplatsen

Tror att det alltid är vackert här.
Tror att det alltid är vackert här.

Visade tidigare i dag hur det ser ut framför näbben på mig då jag jobbar vid datorn hemma. Så här ser det ut om jag vänder blicken till höger och inte har persiennen nedfälld.

Oftast jobbar jag ju hemifrån. För lokaltidningen Nya Östis och för olika andra uppdragsgivare. Jag tycker det är toppen att kunna göra så, känner mig privilegierad. Klart man ska ha disciplin för att få allt gjort, och jag anser att jag har det.

Får jag välja själv jobbar jag bäst med texter klockan 9-13.

Jag tror att många gärna skulle jobba på distans. Det där med fysiska arbetsplatser och låsta arbetstider, t.ex. 7 – 16 eller 8.30 – 16.30 känns förlegat.
Vad tycker du?

28 reaktioner på ”Utsikt från arbetsplatsen

  1. Att bo på sin arbetsplats är väldigt stressande.Det finns hela tiden mer att göra och man känner sig aldig ledig så nej,hem och arbetsplats bör vara fysiskt åtskilda.

  2. Hej Carita det är nog väldigt få arbeten man kan göra på distans och att välja arbetstider som du kan göra är lyx erkki Trevlig helg

  3. Jag tror mycket på distansarbete och hade förmånen att pröva det de sista yrkesåren. Det är viktigt att man inte helt och hållet slutar träffa folk i verkligheten men det räcker med nån dag i veckan.
    En av de häftigaste varianterna av distansarbete som jag hört talas om är svenska läkare som bor i Australien och granskar röntgenbilder från sjukhus i Sverige. Detta gör dom när vi har natt och dom dag. Smart!

    1. Absolut viktigt att träffa andra människor då och då. Jag gör det på redaktionsmöten ett par gånger i veckan. Utöver det träffar man ju folk då tidningen marknadsförs och då man är ute och gör intervjuer 🙂
      Läkarsamarbetet Sverige/Australien är verkligen smart! Hade inte varit möjligt för sisådär 15-20 år sedan?

  4. De sista 3 åren innan sjukpensioneringen hade jag de bästa arbetstiderna jag någonsin haft. Jag jobbade mellan 00:00, till 06:00, så ska man ha låsta arbetstider, så är natten bäst.
    Svante

      1. Kommunalarbetareförbundet styrdes av Socialdemokraterna, SL ägdes av Stockholms Läns Landsting. Gissa vilka, som styrde Stockholms Läns Landsting?
        Svante

      2. Gissa vad jag tycker om fackföreningar, deras företrädare, och politiker? Ju längre jag får leva ju mer mygel från dessa får jag uppleva. Jag förstår inte att något parti har någon, som röstar på sig.
        Svante

  5. Intressant det där med att man många gånger har en uppfattning när man är som bäst i en uppgift. Min bästa arbetstid är mellan 7-11.

    Om man har arbetsuppgifter som är oberoende av rummet så håller jag med om att söka upp tilltalande och stimulerande miljöer att arbeta i.

    Ditt blogginlägg är så inspirerande så jag reebloggar och hoppas att det är okey 🙂

    1. Ja, klart det är okay att du rebloggar! 🙂
      Jag trodde det var helt klart att var och en visste vilka tider hen är mest produktiv 😀
      Och jepp, att stimulerande miljöer ger bästa arbetsresultatet.

  6. Om det är möjligt att jobba på distans är det väl toppen. Det kanske inte passar alla men så är det ju alltid.
    Vacker utsikt från arbetsplatsen, det gör den inte sämre 😀

    1. En del i arbetsledningen vill kanske också ha kontroll – jag vet inte. Men om arbetsgivaren hittar motiverade arbetstagare, som tycker om sina jobb, som brinner för det de gör… då tror jag sådär smått förenklat sagt, att distansjobb är det idealiska – winwin-situation.

  7. I Sverige, eller åtminstone i Stockholm är det jättemånga arbetsgivare som låter sina anställda jobba hemifrån. Det där med fasta arbetstider är förlegat och här så gott som borta. Tycker ofta synd om de stackars butiksanställda som ju inte har det privilegiet att kunna jobba på distans.
    Toppen utsikt från din arbetsplats!

    1. Jag tycker inte heller att mitt jobb är ensamt, för jag går ju ut på pressinformationer, på redaktionsmöten, på intervjuer osv.
      Ja, i vissa jobb kan man inte jobba på distans, och butiksanställda är ju några av dem.

  8. Jag gillar förmiddagar och skulle gääärna jobba på distans. Men tar man bort hår permanent så kan man inte göra det. Det finns inte såna långa nålar spm skulle nå fram till kunderna om jag är hemma. Men det vore kul. 😂

  9. Vackra höstfärger!
    Håller med dej om fysik arbetsplats och bestämda tider. Detta är något förlegat.
    För vissa yrken kan det var nödvändigt, medan andra kan var mer flexibla.
    Mer frihet, tack!

    1. Mer frihet åt folket, ja tack! Frihet innebär ju också ansvar, så kanske det inte passar för alla… och som du säger, precis alla kan inte jobba hemifrån – operationer låter sig ju skötas bäst på sterila sjukhus osv. 😀

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

