Oktoberbilder

Jag känner allt mer att det var helt rätt att jag flyttade. Bostaden på Drottninggatan var ljus och fin, absolut inget fel på den och inte på grannar, husbolag eller hyresvärd heller.
Men där fanns troligen sorg i väggarna eftersom det var dit jag tog min tillflykt sommaren 2014 i samband med skilsmässan.

Då i maj för två år sedan, då jag visste att maken hade träffat en annan, firade vi min födelsedag med en del släkt och vänner på Bonga slott där konstnären Riitta Nelimarkka bor och har utställningsutrymmen.
Ingen av gästerna visste då att maken och jag stod på randen till en skilsmässa. Vi höll helt enkelt god min.

Men innerst inne kände jag mig som tjejen på Riitta Nelimarkkas tavla. Så jag köpte den, trots att den var dyr – över 300 euro kostade den. Det finns ett budskap i den som passar in på mitt liv sådant som det var då och som det är nu.

Upp och ner ser motivet ut så här.
Upp och ner ser motivet ut så här. Tjejen är frustrerad och arg, vill varken höra eller veta nåt…
Men då motivet är på rätt led skrattar flickan.
Men då motivet är på rätt led skrattar flickan. Livet vändes upp och ner, men så småningom blev flickan glad igen.

Och vet ni – den här reliefen har allt sedan jag köpte den för drygt två år sedan legat i sin förpackning. Tills i dag, då jag kände att det är dags för den att få en plats i mitt nya hem.
Kanske för att jag nu känner att livet har segrat. Att jag klarar vad som helst. Att jag blev starkare och jag kan vara glad igen.

14 reaktioner på ”Oktoberbilder

    1. Jo, visst är det så. Starkare blir man!
      Om man hade fått välja först själv, vill man genom skiten… då hade man väl sagt ”NÄ” – men då man väl tagit sig genom allt vill man inte vara utan erfarenheterna.
      Kram1

    1. En kommentar av dig hittade jag i skräp-korgen, den här… och det var ju konstigt, fastän jag godkänt dina kommentarer förr…
      Nå, men här är den nu – nån annan hittade jag inte.

Kommentera

