Skjuta bilder från höften…

… såsom min bloggkompis Antonia gör ibland … det försökte jag mig på i dag i gatuvimlet i Helsingfors. Jag har lite svårt för att göra det i Lovisa, här känner många mig och skulle nog undra vad jag smygfotograferar 🙂
Det var lättare sagt och försökt än gjort… blev många bilder av himlen och lampkonstruktioner 🙂 Närmare än så här kom jag inte, så jag får nog lov att öva lite mer.

Det blev vad det blev, en ståtlig byggnad? Systembolaget finns där i alla fall, finska Alko :-)
Det blev vad det blev, en ståtlig byggnad? Systembolaget finns där i alla fall, finska Alko 🙂

En annan ståtlig byggnad fångade jag också på vägen, och senare ska jag visa ett par vackra väggar.

Ser det inte lite ut som om jag befann mig i St Petersburg? Men Helsingfors är det.
Ser det inte lite ut som om jag befann mig i St Petersburg? Men Helsingfors är det.

21 reaktioner på ”Skjuta bilder från höften…

  1. Tycker du lyckades riktigt bra och fick med såväl blå himmel, lyftkran, byggnad och människor. Övning ger ju färdighet, men som du säger – den lär du inte få i Lovisa. Älskar Helsingfors och stadens härliga blandning av olika arkitekturstilar. Ser att det byggs lika mycket där som här – på gott och ont antar jag.

  2. Mycket fina bilder blev det. Älskar byggnaderna.
    Min kamera är inte en stor systemkamera. Och även om jag säger att jag skjuter från höften så är det från axeln jag gör det.
    Jag har kameran i högra handen och stöter kameran mot högeraxeln där man har en grop. Fingern på avtryckaren. Och låtsas om ingenting. Kanske tittar inte ens på den jag försöker fånga. Ibland blir det bra bilder ibland ingenting. 🙃

      1. Det går med det också. De är inte gigantiska alls. Ibland har jag min Canon där med.
        Det är så att jag gillar inte alls att hänga med händerna. Jag behöver ha de i högt läge. Så det bli perfekt.

  3. Tycker dina bilder är väldigt fina … även om de är smått krokiga och avkapade … bättre än mina iallafall 😅

  4. Shooting from the hip! Det är väldigt omtyckt bland tyska fotobloggare också. Tycker den bilden blev riktigt bra. Det är en kul grej! Andra bilden är en pampig byggnad. Ha det gott!

  5. skrattar gott när jag läser ovan kommentarer!
    jag tycker bilderna var bra!
    Det stör mig lite att man rest i stortsett över hela världen MEN grannländerna har man knappt satt sin fot i…….
    Verkar inte klokt egentligen..

Kommentera

