Växter är som människor

Många växter kräver omsorg, tid och tålamod.
Många växter kräver omsorg, tid och tålamod.

Varken växter eller möbler har ännu hittat sina slutliga platser i mitt nya hem. Men det gör inget. Jag tänker att det är som med livet i stort sett.

Växter behöver tid och omsorg.
Tid och omsorg behöver människor och förhållanden också, vare sig det handlar om vänskap eller kärlek.

Växten längst till vänster skulle enligt en dåtida trädgårdsmästare växa i rasande takt. Men min uppfattning om ”rasande takt” var väldigt olik hans. Krukväxten är flera år gammal, den lever och mår bra, men invaderat bostaden? – det har den inte gjort.

Växten i korgkrukorna köpte jag däremot för några år sedan från Ikea. Den har inte ens planterats om sedan dess. Men den mår bra! Växter är som människor, de har väldigt olika behov.

Porslinsblomman, som står i en gammal potatiskorg längst bak, är mycket gammal. Jag har ärvt den av en släkting som gick bort för länge sedan. Den har klippts ner en gång och sedan kommit igen och blommat för fullt. Nu har den inte blommat på över ett år, men jag litar på att den kommer igen.

Det är lite med livet som med växterna, tänker jag. Alla behöver vi omsorg, någon som pratar med oss, lyssnar, rör vid oss, ger oss näring.

13 reaktioner på ”Växter är som människor

  1. Fint beskrivet. Man behöver något levande. Växter lever. Husdjur ersätter många gånger en människa. Men inte alltid man kan ha ett djur hemma. Vi behöver omsorg och någon att bry oss om också.
    Fredagskram!

    1. När man är ensam ger ju också djuret tröst, som du skriver. Samtidigt binder man sig väldigt om man är ensam med djur.
      Jag saknar ibland beröringar, att hålla någons hand, att få en smekning över kinden…
      Lördagskram, fina du!

  2. Du är duktig med dina växter.Jag har också en jättegammal porslinsblomma.Det är något speciellt med växter som går från en generation till en annan.

    1. Ja, kanske lite mer lättskötta enligt min åsikt ändå. Min har blommat i april och maj, och på nytt mot hösten. Men nu har den haft paus över ett år, de vilar nog ibland våra växtvänner 🙂

  3. Håller med. De kräver omsorg därför har jag inga.
    Nästan sant för nu har jag en Orchidea en blomma jag inte alls förtjust i. Skulle aldrig köpa den själv men jag fick den som present. Jag har aldrig förstått skönheten i den.
    Sen har jag 2 chiliplantor som jag satte själv och de får omsorg, då jag vill att de ska bära frukt. Chili. Jag älskar starkt. Men numera all paprika jag köper som enligt butiken är stark visar sig hemma att det är inte stark.

    1. Orkidéer är vackra, jag gillar dem väldigt mycket. Men tämligen svårskötta. En enda gång har jag fått en orkidé att blomma på nytt.
      Tycker också om chili men har inte ännu börjat med egna odlingar av ätbart 🙂

      1. Jag känner att jag är tvungen. Man säger alltid att man ska prata med den lokala butiken om sina önskemål. Och det har jag gjort många gånger. Händer det nåt? Ingenting. Som så mycket är idag även detta är bara tom prat för gallerierna.

  4. Carita, vad märkligt detta är! Sedan mitt brev till dig men ”inflyttningslyckosak” inte kom fram håller jag på med en annan liten sak- som kanske kommer att ta lite tid! ( ett skott ifrån en doftpelargon som kommer ifrån min lilla mormor- som jag nu har i vatten så det kommer lite rötter och jag kan skicka till dig! )
    Så det var konstigt att du skriver om dina växter!

Kommentera

