Jag vill vara en sten i skon

Jag blir sällan arg, och jag tror inte att jag är det just nu heller. Men någonting pyr ändå inom mig.
Kanske jag bara har varit tyst för länge? Hållit mina åsikter tillbaka, eftersom jag med tiden blev van vid att jag inte fick skriva vad jag ville på min blogg.
Använde jag N-ordet i något lättsamt inlägg blev jag kallad rasist.
Skrev jag om mina känslor efter skilsmässan hatbloggade jag.
Himmel och pannkaka så farlig jag har varit!
Så bra att jag inte bor i Turkiet eller Ryssland för då hade jag varit inburad eller död sedan länge.

Detaljstudie av en liten väska jag en gång fick av min syster.
Detaljstudie av en liten väska jag en gång fick av min syster.

Nu blir jag säkert kallad sur klimakteriekärring också.
Jag tycker nämligen att ”de fina litteraturkännarna” är upprörda helt i onödan. Bob Dylan har skrivit många fina texter och han är värd Nobelpriset i litteratur lika väl som vem som helst annan.

När jag sedan sagt ifrån, eller skrivit vad jag tycker – blir jag ibland såsom kvinnor ofta blir. Lite fundersam. Var jag nu ändå för rak på sak? Borde jag ha uttryckt mig sakligare?
Funderar en man någonsin i de banorna? Jag tvivlar.

Ibland får jag ”tillrättavisningar” och ”förklarande besserwisserkommentarer” av män.
Nånting hos mig tycks irritera dem.

Jag tror jag ska bestämma mig för att gilla det. Att vara stolt för att jag är en sten i skon då det behövs, en avvikande och omöjlig varelse.

21 thoughts on “Jag vill vara en sten i skon

  1. Bob Dylan! Säger bara ÄNTLIGEN! Åsså känner man äntligen igen en nobelpristagare i litteratur också. De ”vanliga” pristagarna hade jag aldrig hört talas om Så, japp! ÄNTLIGEN ett nytänk här. LOVE it!!!

  2. Visst är det konstigt. Folk säger att man bör säga vad man tycker och tänker, när man väl gör det, så är det fel … och blir ”tillrättavisad”. Hämmar en med sina ”rätt o fel”.
    Du är vad du är och har all rätt att få vara det också … 😊

    1. Ja, det krävs skinn på näsan för att man ska orka stå på sig och att låta sånt folk säger och tycker bara rinna av sig.
      Få mänskor är ju totalt okänsliga – men alla visar inte att de blir sårade.
      Fredagskram till dig!

  3. Jättebra inlägg du skrivit Carita och ja du har nog varit tyst lite för länge så ryt ifrån bara och säg vad du tycker.. Om någon blir sura ja då var dom ju inte mycket att ha varken som vän bekant eller bloggvän så skit i vad dom säger bara..

    Bob Dylan hurra säger jag bara och ett stort grattis till honom han är en av mina favoriter sen länge..
    Jag är superförkyld och mår pyton träffade en liten snorig Albin i söndags det skulle jag ha hoppat över tydligen😦

    Men jag behöver inte ligga här och tycka synd om mig själv ensam, Janne blev också smittad han är mer förkyld än mig.. Dagisbaciller är otrevliga små saker speciellt när man inte är van vid dom…
    Ha en fin helg nu så hörs vi..

    1. Ja, dagisbaciller är otrevliga små saker… Bra att du inte fick kräksjuka!🙂
      Det är som du säger, så småningom vet man var man har sina vänner! Men tänk att det ändå finns människor som har behov av att klanka på en, gnälla, tillrättavisa – som inte klarar av att uppmuntra… de mår säkert dåligt själva😦

  4. Alla får ju digga det man vill och tycka det man vill tycka.
    Så därför säger jag att jag egentligen inte bryr mig att han fick det, för jag har inte är en fan av honom. Dessutom fick han Polarpriset för hans musik och texter.
    För mig är det att blanda äpple med päron. Samt känns lite också för att kanske ville man skapa debatt och dra yngre till sig då är det ändå musik inblandad.

  5. Det spelar ingen roll vad du säger eller tycker. Det finns alltid någon som retar upp sig, som hade gjort annorlunda, som tycker motsatsen och som förvrider vad man har sagt eller skrivit.
    När jag blev ”vuxen” enligt lag bestämde jag att jag får tycker vad jag vill. Punkt, slut.😀

  6. Dylan som pristagare av Nobelpriset är något som jag inte alls köper/gillar. Tycker det är ett stort hån
    mot alla andra författare och bokförlagen. Varför skall kursen för utnämning av det finaste priset kastas om så där radikalt ? Nä skärpning krävs…

Kommentera

