Att hitta lugnet, balansen

Plötsligt hade ett av mina ljus dubbel låga.
Plötsligt hade ett av mina ljus dubbel låga. Bilden är mer symbolisk och har inte direkt något med balans, livskvalitet och sömn att göra.

Läste en artikel om sömnproblem och då slog det mig att jag inte tagit en enda tablett av de receptfria melatoninpreparaten sedan jag sade upp mig från fastanställningen. Tidigare utgjorde det ibland ett problem att jag hade kvällstur och var uppe i varv ännu kring midnatt. För att få sömn och orka stiga upp före klockan sju var jag tvungen att ta ett par tabletter melatonin.

Nu har jag hittat min rytm. I vanliga fall lägger jag mig mellan kl. 22 och 00, och vaknar runt klockan 8 och 9. Jag har hittat min rytm.

I morse var jag tvungen att ha klockan att ringa vid åttatiden, men jag vaknade som vanligt en halvtimme innan. Låg ändå och tog det lugnt en stund. Har så många tacksamhetstankar nuförtiden.

Inga bomber som faller över min hemstad. Jag tvingas inte fly. Jag har tak över huvudet, jag kan njuta av frukost i lugn och ro, jag har ett stimulerande jobb och vänner. Jag har förvisso ont i knäet men jag kan ännu gå utan kryckor, jag sitter inte i rullstol.

16 thoughts on “Att hitta lugnet, balansen

  1. Jag säger det samma som Maria. Sömn är viktig. Jag har själv lätt att sova. Om inte så läser jag tills jag inte orkar hålla ögonen öppna längre.
    Lägger mig mellan 11 och tolv, och vaknar kl 6, går upp kl 7.30.

  2. Härligt,finns det något annat ord att använda till detta inlägg(?) att kunna ha en rytm som hela kroppen passar in med,att få vara den man är,att få känna sej glad,nöjd och utvilad,HÄRLIGT!!!

      1. stämmer det med,men varför ta av det negativa när man mår så mycket bättre av det positiva🙂 tycker vi skippar det negativa helt och hållet!

    1. Ja, sömnen har stor betydelse. Är man trött blir man ju grinig och orkar inte se det positiva, man är liksom inte skärpt.
      Därför sägs det väl att det är bra att ”sova på saken” innan man tar stora beslut.

Kommentera

