Lugna puckar som gäller

Vårdcentralen.
Vårdcentralen.

Det är ett tag sedan jag var patient här själv. Som arbetstagare gick jag i företagshälsovård hos ett privat företagare, men den tiden är förbi.
Jag kände mig inte som ett särskilt brådskande fall men gick in här ändå. Efter tio minuter blev det min tur att anmäla mig, och sedan var det bara att vänta på läkare.

Där satt jag en och en halv timme drygt, men det gick ingen nöd på mig. Jag läste om kungligheter i svenska damtidningar, om kändisars skilsmässor och om livsöden i tidningen Allers. Tiden gick fort.

Den trevliga unga kvinnliga läkaren bad om ursäkt för att jag hade tvingats vänta. Jag sa att jag hade valt en dag för besöket då jag inte hade någon brådska – jag tycker vårdare och läkare ska få tack och beröm, inte bara gnäll av trilskande patienter.

Det praktiska går framför skönhetsidealen.
Det praktiska går framför skönhetsidealen.

Jag har fått låna två knästöd av bekanta och läkaren sa att jag får använda det då jag går, men hemma och särskilt på natten ska jag inte ha stödet på benet.
Eftersom jag är tacksam för att jag KAN gå, för att jag inte har värk och inte behöver kryckor – är det lugna puckar som gäller. Jag kan ta mig både hit och dit men allt tar längre tid och kräver planering.

Knäskadan har blivit lite bättre på fem dagar. Nu kollar vi läget. Förvärras det blir det nytt besök på vårdcentralen och magnetröntgen. Men om läget är såsom i dag och om det långsamt blir bättre behöver jag inte gå till läkaren. Dock kan det dröja veckor innan knäet är stabilt igen.
Så det är åter ordet TÅLAMOD som gäller🙂

28 thoughts on “Lugna puckar som gäller

  1. Skönt att du har fått en bra läkarkontakt. Inte så farligt att vänta en stund. Att veta vad som
    i n t e är fel är också en nyttig kunskap. Knäskador kan vara knepiga

  2. Skönt att det blir bättre i alla fall.. Jag hade vatten i knäet en gång varför vet jag inte..
    Dom tömde ut vattnet och satte en cortison spruta sen fick jag åka hem..

    Efter ett par timmar tillbaka till sjukhuset jag hade fruktansvärt ont och hög feber
    mycket värre än innan dom tömde..😦

    men efter ett par timmar blev det bra igen eller bättre..
    Röntgade knäet dom såg inget fel gick med kryckor nån vecka och sen var det bra..
    Så lite konstigt var det men glad att det försvann i alla fall..
    Hoppas du blir bra fort😀

    1. Glömde skriva det, men läkaren konstaterade att det inte verkade finnas vätska i mitt knä.
      Ja, mycket är väl konstigt med våra leder – brosk, muskelbristningar, slitage? … min menisk är borta sedan över tjugo år så knäet blir ju aldrig vad det en gång var🙂

      1. Hoppas det känns bra nu i alla fall.. Felet jag har är att det knakar ideligen🙂 Inte så kul när man försöker smyga låter som ett pistolskott😦

  3. Hoppas att det verkligen blir liiite bättre för varje dag. Nu får det bli försiktiga snigelsteg! Du vet ju att tålamod är en dygd och nu gäller det😀 Styrkekram!

  4. Innebandylaget Tor har väl en läkare eller ännu hellre en kiropraktor som borde kunna din skada bättre än den lokala allmänläkaren. Du är ju med dom ofta så kontakter ska väl inte vara omöjliga.🙂

      1. Det var bara ett tips som du kanske inte tänkte på i bästa välmening.
        Den kiropraktorn vi hade i hockeyn var jättebra på allt från stel i nacken till knäbekymmer
        som även jag har haft efter många smällar i hockeyn.

      2. Jo, inte tog jag illa upp inte🙂
        Jag tror inte att laget direkt har en egen läkare, det är ju inte elitserien vi spelar i men nästhögsta nivån i landet är det.
        Duktiga coachar som tar hand om smällar spelarna får under matchen finns förstås!

  5. Nu vet jag ju inte om du hade beställt tid på Vårdcentralen eller inte. Om inte är 1 1/2 timmars väntan i kortaste laget jämfört med Sverige alltså. Men om du hade fått en given tid och fick vänta så länge är det minst sagt oförskämt tycker jag.

    Nå’t nytt fick du ju inte veta heller, men kul att höra att knäet blir långsamt bättre, vilket det troligen också gjort utan läkarbesök.

    Fråga: Kostar läkarbesök i Finland? Här kostar dom 200 kronor på vårdcentralen/husläkaren.

    1. Jag hade inte beställt tid och jag måste säga att jag inte vet om man kan göra det på vår poliklinik. Där ser man så lite jag vet, jag har varit rätt frisk och då jag inte varit det har jag tidigare kunnat gå hos privatläkare där väntetiden är ganska kort.
      Läkarbesöket torde kosta kring 25 euro. Efter tredje gången på ett år är besöken gratis, men jag hinner knappast, och vill inte heller … gå de tre gångerna på detta års sida🙂

    2. Konstigt. Här kostar besök på vårdcentralen 100kr. Visste inte att det var olika pris beroende på lansting. Och här utgår jag från att vi tillhör olika…

Kommentera

