Höst i Lovisa

Började dagen med ett pressinfo i en utställningslokal som ligger nära mitt hem. Gick hemifrån i god tid, räknar med att promenaderna tar dubbelt längre tid än med friskt knä.

Vacker park.
Vacker park.

Fint att den här parken fick stå kvar, men nog var det i tiderna en katastrof att infartsvägen och -bron till Lovisa byggdes uppe till höger. Den går nu rakt mot kyrkan, och vänder först då man nästan är på kyrktrappan. Ett gammalt trähus, en station invid järnvägen revs i detta sammanhang.
Här en gammal bild som visar infarten, den här parken ligger nere till vänster.

Graffiti, eller klotter, under bron.
Graffiti, eller klotter, under bron.
Också löv som håller på att vissna är vackra.
Också löv som håller på att vissna är vackra.
Kontraster.
Kontraster.

Då jag väntade på att få skjuts till mataffären tränade jag upp benet genom att gå i sakta mak fram och tillbaka. Sedan kom jag på att jag kan ta lite bilder som tidsfördriv också.

28 thoughts on “Höst i Lovisa

  1. Ja, tänk så många gånger man susat förbi på alla tre sidor utan att tänka, ens.. Ganska så intressant att de som planerade och byggde den nya (obehagliga) infarten lät träden stå kvar! När de nu annars tänkte ganska så fyrkantigt. Jag har aldrig sett hur det var tidigare, när jag anlände första gången till Lovisa sommaren 1976, då kom jag rakt mot kyrkan och undrade ”hur i hela friden…”. Sen blev jag väl van.

  2. Tänk, vad man kan sysselsätta sig, om man har kamera och/eller mobil med sig. Finns många sätt att förströ sig.
    Hösten är vacker hos dig.
    Kram!

  3. Om kameran är med är det lätt att ta upp den när man väntar. Vackra höstbilder blev det och lite graffiti under en bro är väl okey.

      1. Ja, det är klart, mobilen. Det är bara jag som ännu inte vant mig vid att fota med den. Stoppa den lilla i handväskan.

      1. Mycket tacksam för det … kanske skulle flytta till Finland, här i Sverige känns det som om vi lever redan i krig, väntar bara på det rejäla utbrottet. Fast vänta här … Spanien har ju väldigt bra koll, plus att det är varmare. 😉

      2. Ja, Spanien känns inte fel alls – inte minst med tanke på klimatet. Vi har ryssarna som grannar och det var inte så väldigt länge sedan de bråkade med oss. Men det är inget jag tänker på dagligen.

  4. Den första bilden är otroligt vacker! Skulle dock inte vilja gå på det ”lövhavet” efter en regnskur. Ser sällan lövhav här, då de krattar upp löven omedelbart här. Lite synd kan jag tycka.

    Å tagen i andra bilden skule jag nog klassa som klotter;-)

    1. Vad roligt att du gillar bilderna! För det mesta knäpper jag bara rakt av, men jag förstår också att det som jag ser i min vardag, ofta – kan vara något nån annan tycker är fint!

      1. Man är bra blind för det som man ser alltid och ständigt. Ibland behöver man låna andras ögon för att kunna se igen.
        Du har känsla för bilder. 😍

Kommentera

