Alla Helgons dag

Ja, det är så den här dagen heter – allhelgonahelgen lär vara något annat.
Vi har två kyrkogårdar i Lovisa, på gamla vilar bland annat min pappa och en del andra släktingar. På den nya finns hjältegravarna och där finns en minnessten för min morfar som stupade i vinterkriget. Hans kropp återfanns inte.

hjaltegrav
Morfar blev 37 år gammal.

Jag har visat bilder härifrån förr, och jag återkommer troligen till dem flera gånger så länge som jag har möjlighet själv att besöka stenen.
Finland firar nästa år 100 år av självständighet, festdatumet är 6.12.2017. Men längs med året arrangeras festligheter av olika slag, av vilka många förberetts länge.

Finland var alltså självständigt då min morfar gick ut i krig. Tack vare honom och otaligt många andra som uppoffrande kämpade för vårt lands frihet är vi självständiga i dag. Själv tycker jag att jag inte på något sätt kan visa FÖR mycket tacksamhet för det.

Från gamla kyrkogårdens port har man utsikt över en del av Lovisa gamla stad och Lovisaviken som lätt börjat frysa till nu.
Från gamla kyrkogårdens port har man utsikt över en del av Lovisa gamla stad och Lovisaviken som lätt börjat frysa till nu.

16 thoughts on “Alla Helgons dag

  1. Det finns mycket att vara tacksam för gentemot tidigare generationer. Vinterkriget får mig att tänka på mormor. Hon satt här i Sverige och stickade bla knäskydd till de finska soldaterna.

  2. Jättefina bilder och en fin berättelse. Måste på något sätt kännas ”skönt” att ha en släkting som visserligen gick bort alldeles för ung, men som ändå varit med om att Finland idag är självständig.
    Trodde alltid att Lovisa var en platt ort. Men så är ju inte fallet när jag tittar på din andra bild. Kul att se Lovisa från det perspektivet också.

    1. Nej, Lovisa är inte platt på nåt sätt🙂 Vi har en fin ås och ganska många höjdskillnader.
      Ja, jag är stolt över min morfars insats. Visst hade det ändå varit fint att få träffa honom, nu har ju knappt min mor ens minnen av honom. Hon hade inte ens börjat skolan då han försvann.

  3. Min farfar var också med i det finska vinterkriget men kom tillbaka helskinnad. Helt ofattbart ändå att de var ute och kämpade i krig. I somras när jag var i Finland och vi åkte förbi Revonkylä såg jag minnesmonument både från vinterkriget och andra världskriget. Glad jag är över att inte behöva ha upplevt det även om tiderna känns osäkrare.

    1. Ja, visst känns tiderna osäkra. Men jag tänker som du, glad för att vi bor i länder där fred råder. Och att det finns minnesmonument, att man fortfarande pratar om krigen – de får inte glömmas.

  4. Kände en finne som var med i kriget.Ofta vaknade han om nätterna och återupplevde krigets fasor i drömmenJo,även vi svenskar ha anledning att känna tacksamhet för att Finland förblev självständigt.Ni får vara buffert mot den stora björnen.Fast vet inte riktigt om han är ett hot idag?

    1. Jag vet inte heller hur man ska tolka Ryssland i dag. Jag sitter inte här och rädd, jag hoppas Putin och hans stab är kloka trots allt.
      Men då man ser vad som hände på Krim och vilka tokigheter händer ute i världen överlag, undrar man ibland… vad som helst kan tydligen hända.

  5. Bara 37 år! Din mormor blev änka med kanske flera barn. Tragiskt!

    Trots att jag var bara 10-11 år gammal 1939, kommer jag väl ihåg Finlands
    vinterkrig. Många unga svenskar reste dit för att hjälpa. Har sett (på film) hur de finska
    soldaterna gled på skidor i vit klädnad mellan trädstammarna och kastade
    Molotov-cocktails på ryska tanker. Sveriges Radio hade finsklektioner. (jag kom bara
    till yksi, kaksi, kolmi) Alla var pro-Finland. Vilken fajt lilla Finland gjorde, men det
    fanns ju ingen chans emot stora Ryssland.

    1. Tack för ditt inlägg här! Ja, mormor blev änka med fyra barn, av dem finns i dag bara min mamma kvar.
      Svenskarna gjorde en fin insats både genom att hjälpa i kriget och genom att ta emot krigsbarn, fastän ödet för dem blev väldigt olika.
      En verklig fajt genomkämpades, ibland i -40 graders kyla. Självständigheten bevarades, så tycker Finland gick segrande ur kriget mot stora Ryssland.

Kommentera

