Vinterbilder, medan vi vinter har

… för någon påstod att det ska börja regna och bli slaskväder inom kort.

När jag gick till ett jobbuppdrag i dag hade jag motvind och snön som virvlade upp från gatorna och från snöhögar längs vägen letade sig in genom alla små öppningar i plaggen. Jag försökte tänka positivt på allt från frisk luft till röda kinder.

Och glad blir jag alltid i små barns sällskap, för det var till ett dagis jag skulle.

Bilderna tog jag på vägen hem därifrån.

Drottninggatan, lite hafsigt plogad men det är troligen inte lätt att hålla snön borta då ny kommer ner hela tiden och då bilar kanske stått parkerade där när traktorerna var ute i morse.
Drottninggatan, lite hafsigt plogad men det är troligen inte lätt att hålla snön borta då ny kommer ner hela tiden och då bilar kanske stått parkerade där när traktorerna var ute i morse.
Torget. Några personer hastar framåt hukande i snöyran.
Torget. Några personer hastar framåt hukande i snöyran.
Vår ståtliga kyrka.
Vår ståtliga kyrka.
En hel del snö har vi fått, men det ser ju alltid mer ut då kyrkparkeringen (utanför bild till höger) putsats upp.
En hel del snö har vi fått, men det ser ju alltid mer ut då kyrkparkeringen (utanför bild till höger) putsats upp.
Jag bor hela 200 meter bort från torget - så ni kan förstå att det är ute i ödemarken och där är inte alla trottoarer plogade :-D
Jag bor hela 200 meter bort från torget – så ni kan förstå att det är ute i ödemarken och där är inte alla trottoarer plogade😀

36 thoughts on “Vinterbilder, medan vi vinter har

  1. Det är så härligt ute just nu. Å jag hoppas verkligen att kylan håller i sig för jag vill inte ha regn och blask. Allt blir så grått och trist då… så ock jag!

  2. En hel del snö har ni fått. Jag är ju en sån där vinterälskare och tycker att det ska vara snö, helst mycket, på vintern. Från och med nu ungefär, för annars är november så erbarmerligt tråkig. Fina vinterbilder från din stad!

    1. Visst gör snön allting ljusare – det enda jag nu klagar lite på är att plogningen inte hinner med. Bilvägarna först, trottoarerna senare, – så en del trottoarer har varit fulla av snö nu, inte bara för att det snöat🙂 … utan för att snön från plogbilarna stänkt upp på gångstråken…

      1. Jag får väl finna mig i den snö vi får i Kårböle, annat var det i Ljungdalen. Där kunde det vara omkring 2 meter runt huset. Jag ska leta upp bilder på den snön framöver.
        Svante

      2. De bilderna ser jag fram emot att få se! Minns också en del snörika vintrar härifrån – och förr var det ju vanligt att man isolerade genom att skotta snö mot husväggar.

  3. Fina snöbilder! Ju äldre jag blir desto mindre gillar jag snön. Det beror mest på att det är jobbigt att skotta med min nuvarande fysiska hälsa. Men jag gläds med barnen.
    Vi har barmark nu men jag såg att Skellefteå i norr fått en meter snö under bara några få dagar.

    1. Oj då, en meter! Ja, vissa ställen vräker det ner.
      Det är ju för en del äldre också svårt att röra sig på vintern då plogningen inte hinner med, och trottoarer är täckta av snö.

    1. Hos oss kommer det ofta mycket på en gång, sedan kan det smälta bort på några dar – få se hur det blir nu.
      Snart är du dessutom i ett land där sannolikheten för snö är minimal😀

  4. Hej Carita fina vinter bilder .Jag såg att det skulle snöa nästan varje dag .en fråga saltar dom vägarna där eller sandar dom bara för snön är ju vit .Amaretto kostar här lite över 5euro .Gå inte och halka bara om inte knät har blivit bra

    1. Hej Erkki! Knäet har blivit mycket bättre, men är försiktig ändå.
      Stora vägar med mycket trafik saltas, men så där överlag är man sparsam med vägsalt, vilket jag tycker är bra. Ibland varnas det med märken att saltning inte gjorts.
      Jag kan tänka mig att du menar att en STOR flaska Amaretto kostar 5 euro där du bor, det här var en liten miniatyr🙂

  5. Här ser det ungefär likadant ut, både vad gäller snömängden och plogandet. Å sedan är jag aaaaningen överraskad här – Lovisabor verkar gillar snö, blåst och kyla mera en sommar och värme. Har räknat till totalt fyra personer på dina bilder, vilket är ungefär fyra gånger fler än på dina bilder du tagit under sommaren;-)

    1. Hahaaa – ja, du vet att jag har dig i åtanke varje gång nån fastnar på en bild🙂
      Men nog har du ju sett bilder med LITE fler personer än fyra hos mig – från nåt sommarevenemang😀

  6. Ja, det gäller att tänka positivt när det gäller all denna snö. Väldigt mycket lättare nu när jag inte längre har ansvaret för ett hus, så bara där finns ju en anledning att vara glad.

    1. Ja, jag tycker också om att skotta snö, men bara till en viss grad🙂 Och ansvaret med ett hus vintertid är stort, – ja, under alla årstider förstås, men läget är ju ofta exceptionellt om vintrarna.

  7. Finfina bilder. Här har snöat större delen av dagen men nu är det knappt skönjbara flingor. Vet inte hur mycket vi fått sedan i söndagsnatt men runt 50cm tror jag. Nu pratar det om tö och eventuellt regn några dagar för att sedan frysa på igen 😔 Hoppas innerligt att de har fel – antingen så att det för ligga kvar eller allt töar bort, frusen slask vill jag inte ha!
    Hoppas ni också slipper.

    1. Ja, det värsta är ju massor av snö, sedan tö några dagar, och sedan kallt igen…
      Men vädret tvingas vi bara ta som det är.
      Vädret är ju i alla fall alltid något att prata om😀

  8. Väldigt fina vinterbilder! Vi har mycket snö nu och här plogas endast det viktigaste. Bor i kommunens bortglömda by och det är tungt att gå hundpromenaden. Då ska vi inte prata om lille vovven. Hoppas det slutar snöa i morgon. Då kan jag kanske fånga snön på bild.
    200 m från torget måste vara ödemarken om det ser ut så där😉 Ni får vackert stampa vidare tills det blir en gångväg😀

Kommentera

