Välkomna till julens Lovisa!

Det händer en hel massa under några veckors tid inför jul i Lovisa.
Det händer en hel massa under några veckors tid inför jul i Lovisa.

Jag har alltid blivit lika glad då jag fått de här tidningarna förut. Nu har det varit extra roligt att själv få vara med på ett hörn i produktionen.
Jag har översatt en del av texterna till svenska, inte alla – men massor av små notiser och också några artiklar.

Någon översättare är jag inte till yrket, men det här är sådant jag ändå sysslat med under tiotals år som reporter på en svenskspråkig lokaltidning. Massor av material har genom åren kommit in enbart på finska till redaktionen. Så man har liksom fått en viss vana att göra sådant här snabbt.

Tidningen Småstadsliv/Pikkukaupunki är en underbar tidskrift som kommer ut ett par gånger per år.
Tidningen Småstadsliv/Pikkukaupunki är en underbar tidskrift som kommer ut ett par gånger per år.

16 thoughts on “Välkomna till julens Lovisa!

  1. Vilken trevlig tidning! Kul att du finns med som medarbetare också.
    Ja idag tänker jag på min far också. Tyvärr ligger kyrkogården för långt bort för ett besök där

  2. Det måste kännas riktigt bra inom dig att du har fått vara med i tidningens produktion. Du brinner ju för ditt Lovisa. Å det är en klar fördel att vara tvåspråkig. Språk är liksom (positiv) makt!

    Skrattade gott åt det finska namnet på tidningen ”småstadsliv”. Lite punkigt är det allt;-)

Kommentera

