Första jultårtan – och ytterligare ett Lovisahus!

När jag talar om jultårtor är det de här jag tänker på.
Köpte den första i dag. Kommer inte att äta så många, men då och då är det gott med en.

Smördeg och plommonmarmelad.
Smördeg och plommonmarmelad.

Hann med allt möjligt i dag, både i jobbväg och privat. Tog bland annat influensavaccinet och vaccinet mot pneumokockerna, så få se om det blir någon reaktion endera dan. Ont i muskeln där sprutan gick in är ju vanligt.

Församlingshemmet i Lovisa. Sedan finns det också ett nyare församlingscenter.
Församlingshemmet i Lovisa. I närheten finns också ett nyare församlingscenter.

Bilderna av daghemmet och rådhuset gav många kommentarer på Facebook. Roligt skulle det vara om fler från mina hemtrakter skulle kommentera här på bloggen. Men jag är väldigt glad över att det kommenteras överlag. Inte hade jag kunnat ana att också bilden av rådhuset väckte så många minnen hos mina vänner – och även hos personer jag inte känner så bra, för de kan kommentera då jag har en öppen profil.

Rådhuset från en annan vinkel.
Rådhuset från en annan vinkel.

Jag tycker så om de gamla träden i våra parker. En del av dem måste av säkerhetsskäl fällas och ersättas med nya träd under de närmaste åren.

 

25 thoughts on “Första jultårtan – och ytterligare ett Lovisahus!

  1. Oh, joulutorttuja! Nu ger du mig en idé, dem kan jag ju baka helt sockerfritt om jag kokar katrinplommon till fyllningen. Men mina blir snyggare, haha! Pilligt är det med att sporra ut, men det var så länge sen så att det väcker längtan.

  2. Din jultårta låter bättreoch ser betydligt aptitligare ut än de svenska wienerbrödet, för att inte tala om att den säkert smakar betydligt godare än våra lussekatter.

    Jättefina bilder från Lovisa. Församlingshemmet är vackert liksom de gamla trädstammarna!

  3. Började säsonggodiset i veckan med pepparkakor och mögelost, nu när jag såg din jultårta hamnar jag nog att köpa en idag😄

  4. Din jultårta skulle jag gillar. Det är närmare den tyska smaken än wienerbröd. Låter väldigt gott med plommonmarmelad som tyskarna gillar mycket.
    Gamla träd är det vackraste jag vet i naturen. Det blev en vacker bild tack vare perspektivet!

Kommentera

