Legendariska Zilton

När jag nu har börjat presentera hus / byggnader i Lovisa, måste jag fortsätta.
Det är så underbart med responsen på Facebook! Gärna tar jag ju den här också, för då får även de som inte är med på Feijan läsa vilka minnen byggnaderna väcker.

Alla som någon gång bott i Lovisa i vuxen ålder har minnen från legendariska restaurang Zilton. Och inte bara från den.
I samma hus, vid gatunivå, har det funnits allt från försäkringsbolag till mataffärer och butiker som säljer elektronik.

Inte den vackraste lådan i stan :-) Men oj så många minnen huset väcker!
Inte den vackraste lådan i stan🙂 Men oj så många minnen huset väcker!

14 thoughts on “Legendariska Zilton

  1. ”Walking Memory Lane” kallas det:-)
    Som du säger liknar byggnaden en skokartong, precis som allt nytt som byggs här, men det är ju innehållet som räknas eller hur;-)

    1. Ja, där har nog varit allehanda innehåll under flera årtionden🙂 Som väcker minnen, folk skriver massor på Facebook till mig, riktigt roligt!
      Gärna skulle jag se dem kommentera här i stället.
      Men som sagt, ja, – vackert är huset inte.

  2. Herregud… Eftersom barn också läser denna blogg måste jag lämna osagt vilka minnen detta hus väcker. Men ett och annat äktenskap (och säkert några skillsmässor) har nog sitt ursprung i de mörka vråer som lådan innehåller. Kommer ihåg tiden när Z var den enda krogen som hade julöppet, det var tider det. 😀

  3. Mina minnen från Lovisa, min gudmor som bodde vid travbanan,där tillbringade jag mina barndomssomrar, min mormors hus, rött och vackert, fattigt, vet inte var men ser huset framför mig, min gudmor, kassörskan på banken, vars man Albin hade godisaffär vid lilla torget. Kanske får jag också se något hus jag känner igen? Gamla mejeriet dit jag gick var och varnnan dag och själv fick doppa min pinnglass i choklad…

  4. Många minnen både bra och mindre bra har man från detta stället såsom min första ordentliga ”krapula” som man lite trodde man aldrig skulle överleva.😀😀 Roligaste samt tragikomiska är när man själv är nykter vid Z:a och man får se människor med konung idér vad de gör samt var de far efter kvällen har gett mig många bra skratt som man inte direkt framför den människan kunnat göra utan i stället i bakgången.😀

    Alla som inte t.ex. testat dagens mat vid Zilton, så det lönar sig och gå och testa det, maträtterna byts varje dag, helt vanlig husmanskost till ypperligt pris.😉

Kommentera

