Lovisahus, apoteket i dag

I lördags badade apoteket i solsken.
I lördags badade apoteket i solsken.

Eftersom bilder av hus i Lovisa får många att skriva kommentarer på Facebook fortsätter jag med dem ett tag.
Skriv gärna kommentarer på bloggen också – en del har faktiskt börjat göra det, och det är jag glad för!

Ja, det här är vårt apotekshus i dag. Tidigare fanns det också i hörnet av torget, men i korsningen av Brandensteinsgatan och Alexandersgatan. Nu står det i korsningen av Mannerheimvägen och Drottninggatan.

En knopp jag gläds över!
En knopp jag gläds över!

Många jag känner har enormt fina novemberkaktusar. Min är ganska anspråkslös. Den borde få ny jord, tror jag🙂 Men nu gläder den mig med EN knopp. Jag ser det som ett tecken, om ännu porslinsblomman börjar blomma efter en vila på ett par år (som den även tidigare haft), tror jag att det betyder att mitt liv fått en positiv vändning efter en del sorger och bekymmer.

20 thoughts on “Lovisahus, apoteket i dag

    1. Just då gick jag inte och köpte medicin, men jag har sedan några år tillbaka en för blodtrycket – så den köpte jag i dag. Högt blodtryck märker man ju inte medan lågt skapar t.ex. svindel. Så jag medicinerar hellre än får en propp🙂

      1. De fick mig att prova en medicin för högt tryck, men värdena var för höga i alla fall. Jag slutade helt med medicin, och köpte en egen blodtrycksmätare, och sedan dess är trycket helt normalt.
        Svante

      2. Ibland hjälper motion, att äta rätt, att gå ner i vikt.
        Men ibland är ett för högt blodtryck något man ärvt eller bara annars lider av, så jag äter mina små piller🙂

      3. Man förklarade på Vårdcentralen att det är vanligt att trycket blir för högt hos Läkare, och Sköterskor. Fast vist hjälper det med motion, och viktnedgång också, gick ner 30 kg genom att sluta dricka öl, och röka för nästan 3 år sedan.
        Svante

      4. Det är inte lika lätt att hitta roliga skyltar här i Kårböle, men de händer att man hittar roliga skyltar i Ljusdal, eller Sveg. Ljusdal förresten en Köping, med Stadshotell.
        Svante

  1. Det var ett riktigt maffigt apotek måste jag säga. En attraktiv byggnad som är otroligt vacker i solskenet. Snyggt!

    Om din lilla novemberkaktus bara visar en blomma bör den nog planteras om. Det lärde jag mig av svärmor när hon betraktade min mammas present i en liten kruka och föreslog att vi skulle plantera om kaktusen. Å hon hade rätt. Inte lätt med mammor som har gröna fingrar medan varken maken eller jag kan skryta med den gåvan;-)

    PS. Du fick med ytterligare en person på din bild idag;-) DS.

  2. Det där apoteket har jag nog varit inne i och köpt huvudvärkspiller .
    En måndag efter ett födelsedagskalas…..usch !🙂

      1. Ja, kanske det var det andra då, minns ej detaljerna. Året var 2006 när jag var på kalaset.
        Alltså 10 år sen.🙂

Kommentera

