Om ”kapade” e-postadresser

… eller kanske jag inte ska säga att den är kapad. Det känns bara olustigt att mitt namn på Gmail används med fornamn.efternamn. Den adressen är ändå INTE min och JAG sänder inga mejl från den.

Jag har alltså inte själv öppnat det kontot, och det finns inte väldigt många personer med samma namn. Men någon äger det kontot ändå.
Får du som känner mig e-post från den adressen är det inte jag som skrivit meddelandet.

Jag har själv försökt komma underfund med vem som har samma namn som jag. Vänner till mig har skrivit korta sakliga mejl dit för att hjälpa mig reda ut vem som har adressen, men de får inga svar. Det skulle inte annars vara så viktigt, men allting började då en del bekanta till mig i misstag hade mejlat fornamn.efternamn och undrat varför de inte fick några svar av mig. Personen som har kontot kunde väl ha  skrivit någon vänlig rad som svar, typ ”förlåt, ni har säkert fel mejladress”?

Har ni liknande erfarenheter? Hur kan man kolla vem som äger ett konto i samma namn som ditt, men som ändå är ett konto som inte är ditt?
Om jag får nys om att någon skrivit något elakt och falskt i mitt namn kan jag kanske polisanmäla det? Men polisen har ju också annat för sig…

Min personliga e-post är efternamn.fornamn (at) gmail.com.

Någon har adressen carita.liljendahl@gmail.com. Men skriver man dit och frågar vem hen är får man inga svar.

23 thoughts on “Om ”kapade” e-postadresser

    1. Bra att byta lösenord ofta förstås, men har man GMail kan det ju vara bra att kolla om omvänd ordning av ens riktiga namn används, eller andra kombinationer, i mitt fall typ caritaliljendahl (utan punkt osv) och sedan skriva en hälsning till dem – ”hej, vi tycks ha samma namn”… ungefär.

  1. Min Daniel har råkat ut för något konstigt med sin g-mail. Han kan varken skicka eller ta emot … jag har försökt, men den ”bollar” tillbaka. Att adressen är full/utrymmet … trots att han tömt jäkligt mycket … mycket konstigt.

  2. Jag blev paranoid och bytte lösen så fort jag fick felmeddelande från hans mail. Trots att jag använder mig av yahoo

    1. Bra att byta lösenord ofta och att ha svåra sådana!
      Men jag ogillar att någon har kontot carita.liljendahl@gmail.com, dvs använder mitt namn. Och även om det finns någon som heter lika, ogillar jag att det inte kommer NÅT svar då man skriver till adressen – vilket tyder på att någon ”kapat” det för att kunna skriva falska mejl i mitt namn?

    1. Nej, inte är det ovanligt namn kanske. Men det konstiga är att då man skriver dit och vill ha svar, händer inget. Inte ens fastän frågan är vanlig och vänlig, eller nåt i stil med ”vi råkar ha samma namn, vad kul” …

      1. Jag hade nog inte heller svarat om någon mailat mig som har samma namn som jag. Hade tyckt det var lite obehagligt. Fast jag är ju väldigt ounik vad gäller namnet

      2. Om man får ett seriöst mejl av någon som undrar om den hittat rätta Carita Liljendahl, och som säger vilka ärenden de har till mig – och om du ser att avsändaradressen är seriös, så då skulle jag svara – men bra nog att vara försiktig också🙂

  3. Jag bytte igår lösen. Kändes bättre.
    Med den adressen brukar man spama mest.
    Kan det kan vara så att du hade skapat den sen hade du glömt det.

  4. Jag har inte kommenterat på länge, men nu måste jag nog! För det första, har du tänkt på att denna Carita, som du nu lägger ut här på din blogg som en bov och som inte svarar på dina frågor, hur kan hon känna det, att någon som har samma namn som hon kontaktar henne och beskyller henne för att ha kapat en e-post adress och beskylls för att skriva fula e-post i dennes namn (har du bevis på att någon fått fula e-post från denna adress?). Och vaddå ditt namn? Du svarar själv här ovan att det inte är ett ovanligt namn. Jag skulle aldrig svara till någon som skriver till mej och frågar ut mej, det låter urskumt och skrämmande. Hur kan hon veta att du finns? Om jag var du skulle jag nog vara lite försiktig här med att beskylla någon för att ha kapat din e-post. Nu lägger du ju ut denna persons e-post adress, som nu din arme kan skriva till. Fult. Och liknar mobbning.
    Carita, kanske du borde lugna ner dej och lägga av, tyvärr bekräftar detta inlägg den bild jag har av dej som en mycket egocentrisk, tom narcissistisk person. Med farliga tendenser till att bli paranoid.
    Sköt nu om dej.

    1. Ingen har mig veterligen beskyllt personen med adressen. Bara skrivit ett mejl och frågat om de fått tag på rätt Carita.
      Skriver inte heller att någon kapat adressen, har ordet inom citattecken.
      Har inte heller någon armé bakom mig som jobbar med att skicka ut mejl.
      Det är ett tag sedan du Gitte skrivit till mig, och du är alltid bekymrad över hur jag mår. Tycker ändå inte att du är bekymrad på ett ärligt och varmt sätt.
      Dina IP-adresser har också varje gång varit olika då du skrivit till mig. Du är inte öppen med ett ansikte som visar vem du är utan använder avatar.
      Sköt du om dig🙂

  5. Grrrrrrrrr!

    Kolla här: https://support.google.com/mail/answer/50200?hl=sv.
    Å här har du en hel lista av sajter som berör temat med kapade e-postadresser:
    https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=kapade+e-mail+adresser

    Vet inte hur busy polisen i Lovisa är, men jag skulle iaf höra vad dom har att säga om kapningen. För egentligen är det ju ingen ”riktig” kapning heller, då de inte har hackat sig in hos dig och din riktiga e-postadress.

    Som sagt – grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

    1. Tack – känns att du förstår mig och tar det här på allvar.
      Jag skulle verkligen vilja veta om någon fått nåt konstigt mejl ”från mig” via den här adressen😦
      Tusen tack för länkarna också❤

  6. Misstänker du någon? Rent spontant utifrån det jag följt på din blogg känns det som om det är din fd.arbetsgivare eller fd.kollegor som gjort det och det är inte direkt i syfte att skicka elakheter utan mer att fiska vilka kontakter du kan ha.Obs! detta är rena spekulationer men jag har ett sjätte sinne ganska ofta och ta mig katten är det ofta rätt.Du får fiska lite du också.Men otrevligt är sådant.

    1. Jag misstänker inte någon direkt. Känns bara konstigt då en del riktigt vanliga och sakliga mejl som gått fel, för att folk i misstag skrivit namnen i fel ordning, inte får några svar.
      Jag skulle svara till dem ”förlåt jag tror ni fått tag på fel Carita” – men adressen är troligen inte alls i användning på det sättet, den är bara upptagen.
      Misstänker absolut INTE före detta arbetsgivare.

  7. Läste det här inlägget flera gånger om igår, men satte aldrig någon kommentar. Visste inte hur jag skulle uttrycka mig.
    Sant eller falskt eller tillfälligheter. Man vet aldrig.
    En gång i tiden hade jag många adresser. Man fick åtminstone EN per operatör. Du vet, på modemens tid. Och sen var det roligt också, men det gick ju inte att hålla reda på.
    Fredagskram!

    1. Tack för att du skrev här något ändå❤
      Ja, det var väl lite enklare och mer redigt förr. Nu kan vem som helst skapa mejlkonton i stort sett vilka namn som helst, via Gmail, hotmail, yahoo osv.
      Fredagskram till dig också!

Kommentera

