Förberedelserna i gång

Jag tycker om att kunna ta det lugnt och reflektera över det jag gör.
Det kan handla om varje steg jag tar. Att känna när foten sätts mot golvet, tänka ”här går jag nu och livet känns bra”. Samma sak utomhus fastän marken i dag var täckt av snöslask.
Att leva i nuet.

Att ha de jobb jag har i dag passar egentligen utmärkt. Jag jobbar faktiskt mer eller mindre varje dag, första ledigheten infaller i mitten av december. Då ska jag resa bort över några dagar.

Men att i stort sätt få bestämma själv, när jag gör vad, det känns skönt. Klart att jag har deadlines för alla jobb, men jag kan planera det mesta själv så att jag slipper stress.

Så planerar jag också julen nu. Inga julgåvor som inte är genomtänkta.
Och en del av julkorten köpte jag i dag, resten pysslar jag ihop. Jag kom till och med ihåg att köpa frimärken😀

Jag känner att jag är ute i god tid. Väntan på julen ska vara en fröjd.
Jag känner att jag är ute i god tid. Väntan på julen ska vara en fröjd.

Ja, väntan av julen ska vara en fröjd – inte något stressframkallande.
Om kvällarna njuter jag av levande ljus och av doften från hyacinten.

19 thoughts on “Förberedelserna i gång

  1. Att vara freelance betyder just det frihet! Så skönt att höra att du trivs! Å vilken framförhållning du har med jukorten och frimärkena alltså. Bra där!

  2. Skönt att du har så mycket harmoni nu. Det är lätt att stressa för mycket i både jobb och julförberedelserna. Jag är mycket bättre nu men jag körde julen i 200 km i Tim när barnen bodde hemma

    1. Ja, jag kan förstå det det där då man har barn – fastän jag inte har själv.
      Vi lär oss med åren! Kanske lite synd att en del visdomar kommer så sent, men bättre det än aldrig😀

  3. Jag tycker att du kommit långt i din utveckling som människa. Att kunna vara medveten är det svåraste som finns. Jag har inte tänkt på det där med att sätta ner foten men jag andas in genom näsan, medvetet, och låter lixom doftintrycken cirkulera i hjärnan och så känner jag hur det känns.

  4. Tips: ha alla adresser i datorn, skriv dem på vita etiketter med finaste stilen via skrivaren, klistra på. Väldigt lätt att kolla varje år och ändra i datorn om någon flyttar. Sen vi införde det här har jag inte ångest varje år för de ca 50 julkort som släkt och vänner ska få. Men en fråga till Antonia och dig: använder ni inte egna foton till julkort? Påminner mig om att jag måste se ut ett foto som passar.

    Att få tid för njutning och reflektion låter väldigt bra.

      1. Lite extra roligt med hemmagjorda julkort, hur man än gör dem. Jag tyckte att det var jobbigt att sitta och skriva så många adresser, nu kan jag använda energin till att skriva en personlig hälsning i stället.

Kommentera

