När är man för snäll?

Världen och vardagen är inte alltid sagolikt vacker, som insvept i bomull.
Världen och vardagen är inte alltid sagolikt vacker, som insvept i bomull. Det här är ett skyltfönster i en lokal som står tom i Lovisa. Bättre att pynta lite än att det helt ödsligt.

Jag får ofta höra att jag är för snäll. Min ex-make sade det, vänner säger det.
Men hurdan är man då man är för snäll? Jag har aldrig fått ett svar på den frågan, men kanske inte ställt den rakt ut heller.

Vad är det jag gör fel då jag är för snäll?
Jag vill ju liksom inte bli elak, beräknande, manipulerande.
Men är det bättre att vara lite försiktig och misstänksam? Att inte tro gott om alla? Och att för allt i hela världen inte vara öppen kring det man känner?
För mig skulle det kännas väldigt svårt att ge avkall på ärligheten och öppenheten. Jag vill kunna vara mig själv.

Samtidigt understryker jag alltid att det här med att vara öppen inte betyder att jag går ut på torget och berättar allt jag hört. Hemligheter som måste bevaras för spänningens skull, och saker jag får höra om i förtroende, håller jag tyst om. Men det tycker jag också är så självklart att det inte borde behöva skrivas ut.

Är ordet snäll i dina öron ett skällsord, eller umgås du hellre med snälla människor?
Om jag säger att en person är snäll, då är han eller hon givmild, empatisk och har förmåga att förlåta. En snäll person vill alla väl.

Är det då så att snälla personer oftare blir utsatta för manipulerande människors olika tilltag? Är den snälla personen en tacksam måltavla? Någon man kan frysa ut för en tid, behandla som luft? För att den snälla är så dum i sitt huvud att hon förlåter ändå?

45 thoughts on “När är man för snäll?

  1. Det finns väl olika sorters snällhet? Att vara snäll är alltid bra men att vara ”snäll” och låta sig utnyttjas och manipuleras är inte att vara snäll, det är att vara naiv eller kanske rent ut sagt korkad. Att vara snäll och tex hjälpa folk och samtidigt förvänta sig ngt tillbaka är inte heller att vara snäll, det är att vara beräknande. Att vara snäll är för mig att man inte vill något ont men oxå att man sätter gränser så man inte glömmer bort att vara snäll mot sig själv.
    Jag har mött så många män genom åren som sagt att kvinnor aldrig väljer dom ”snälla männen” Bah! Dom menar dom menlösa och astrista männen utan stake i. Samma sak borde väl gälla kvinnor?
    Snälla människor har stake, sätter gränser, är generösa i tanke och handling.

    1. Här kom många kloka ord som jag tar till mig och håller med om!
      Jag vill vara empatisk, omtänksam… kanske hellre det då än snäll på ett naivt sätt – för jag blir ofta utnyttjad. Det finns ”vänner” som tänker, ”hon förlåter ändå, finns alltid där, även om man har henne i kylskåpet en tid”.
      Tänkte att det skulle få vara slut på det nu🙂

  2. Å jag är nog en sån ”snäll” person haha! Jag har så svårt för att inte vara ärlig eller inte göra saker för andra om jag kan. Har fått höra flera gånger jag borde låta bli att göra saker för vissa eftersom jag aldrig skulle få nåt tillbaka, och har flera gånger lätt fått ta skit för det. På senare tid har jag verkligen tänkt efter på det här och väljer lite mer noga, vilket man också får höra😉 Men för mig är det viktigt att liksom inte göra saker med baktankar och vara ärlig mot mig själv och andra🙂 det väger liksom tyngre. Det där ”när är man för snäll” är en himla bra fråga, hoppas få se intressanta kommentarer🙂

    1. Tack för dina kommentarer! Här kommer många kloka tankar och svar, tips och idéer från mina vänner i bloggosfären!
      Jag är ungefär som du, har börjat tänka efter nu… jag ska inte behöva kämpa hårt, eller liksom be om det, för att få vara någons vän… nu finns det risk att fel personer känner sig träffade här, men sådana här fall finns i mitt liv.

  3. Ja du, den frågan är en riktig tankenöt. Jag hoppas att jag uppfattas som snäll. Däremot hoppas jag att jag, för min egen skull, inte är dumsnäll. Dumsnäll enl wikipedia = naiv och godtrogen; om någon som tror gott om alla, och gärna hjälper dem med allt, och därmed lätt kan bli utnyttjad; så snäll så att man framstår som dum.
    Att vara för snäll är väl någonstans mitt emellan snäll och dumsnäll. Men det känns som att man riskerar att bli tagen för given, bli utnyttjad och lurad. Däremot anser jag inte att det har något att göra med att vara en öppen person, att vara ärlig eller hjälpsam.
    Men som sagt, det är en nöt och jag tror det finns många olika tolkningar av ”för snäll”.

    1. Här håller jag också med. Jag vill uppfattas som snäll, eller som empatisk och hjälpsam, en sann vän för dem som känner mig på riktigt.
      Naiv och godtrogen har jag varit – och faller troligen i fällan även i framtiden… men försöker bli bättre på att veta vem som vill mig väl tillbaka och vem som inte vill det.

    1. Det kan hända. Jag tror jag måste lära mig säga mer ifrån, vara tydlig och sedan ta en eller annan smäll och det blir en konflikt. Det finns många beräknande och manipulerande personer som är bra på att se andra människors svagheter o utnyttja dem.

      1. Personligen vet jag inte hur jag skulle ha klarat mig, t.ex. första tiden efter den chockartade skilsmässan, utan vänner…
        Sist och slutligen kan man väl bara lita på sig själv, men jag vågar tro att jag har några få riktigt nära vänner.

  4. För mig är ”snäll” detsamma som att vara omtänksam och vilja väl, och i så fall är väl de flesta människor snälla, åtminstone när det gäller familj och vänner. Men en estnisk arbetskamrat som jag en gång hade var inte av samma åsikt. När jag vid ett tillfälle, då han hämtade en mugg kaffe åt mig, yttrade ett ” tack, du är snäll du” blev han inte glad. Hans åsikt var solklar; att vara snäll är detsamma som att vara dum. I betydelsen enfaldig. Jag håller inte med där.🙂

    1. Nä, inte tycker jag heller att den som är snäll är enfaldig och dum, verkligen inte!
      Men här bland kommentarerna har jag snappat upp att det kan kännas bättre med orden ”omtänksam” och ”trevlig” och det där med att på ett riktigt sätt vilja andra väl❤

  5. Snäll för mig är tyvärr lika med dum. Tror jag har skrivit ett inlägg om det för några år sedan. Jag föredrar ord som ”trevligt” och ”omtänksamt” när jag tänker på människor som bryr sig och är empatiska. Vill inte påstå att ”snäll” är ett skällsord direkt, men snälla personer bjuder ofta på att bli utnyttjade. Det spelar liksom ingen roll hur man beter sig mot dom. De är alltid snälla tillbaks – oavsett vad de utsätts för. Å det är dumhet i mina ögon. Sorry!

    PS. Därmed inte sagt att jag anser att du är dum!!! Jag tolkar bara ordet snäll som ovan. DS.

    1. Jodå, det ligger mycket i det du säger! Jag tar inte illa upp, tycker inte att du ser mig som dum i huvet.
      Din analys är bra!
      Trevlig och omtänksam vill jag alltid vara, jag känner ofta att jag passar bättre in bland svenskar🙂 … för hos oss är man mer burdusa.
      Rak på sak är väl bra att vara, men inte elak och jag tycker inte om mänskor som skrattar bakom ryggen på andra, gubbar som är feta själva och som flinar åt äldre kvinnor som är runda osv.
      Ja, nu gled jag väl lite av spåret😀

  6. Kanske är ett finare ord för konflikträdd. Du vill inte komma i kant med folk så du låter det vara, bråkar inte.
    Att hamna i konflikter är dock inte det samma att vara elak även om många kan bli det.
    Kram!

    1. Det stämmer – jag har varit, och är ännu delvis, konflikträdd. Jag tycker inte om att bråka, vill hellre diskutera sansat.
      Men jag har blivit bättre på det här och jobbar hela tiden på det, eftersom jag märkt att de som vet att jag är konflikträdd utnyttjar min förlåtande sida.
      Kram fina Antonia!

  7. Jag har för länge sen fått etiketten ”snäll god och rar” och det låter väl fint och bra, men är det inte. Jag lärde mig att sätta ner foten, för en snäll person blir lätt utnyttjad. Tyvärr.
    Så se över ditt bästa.
    Varm kram❤

    1. Det är väl nu jag håller på att lära mig sätta ner foten. Jag har en plan för det och får stöd av människor jag litar på.
      Vi skulle säkert ha mycket att diskutera ”off the record”.
      Kram och tack för din vänskap❤

  8. Tänk att man kan vara för snäll men knappast för elak, då är man bara elak. Jag tycker att det är som folk här ovan skriver, för snäll är när man riskerar att bli utnyttjad och inte säger ifrån att man har egna behov och inte kan ställa upp på vad som helst. Med sin ”snällhet” kan man ju också ta ifrån folk deras förmåga att klara en situation själv, t.ex. när man springer benen av sig för att passa upp ett barn.

    1. Ja, det finns många definitioner på ordet ”snäll” och vad det kan leda till om det går snett med snällheten.
      Därför har jag kommit fram till att ord jag hellre vill förknippas med är empatisk och omtänksam, trevlig, varmhjärtad, storsint.

  9. Jag har knepigt med ordet ”snäll” – har egen erfarenhet av att det KAN innebära ”manipulativ”: att ställa andra i dålig dager f a glänsa med sin egen ”snällhet”. Ibland är det snällare att inte vara snäll – exempelvis kan man behöva vara tuff, inte snäll och vänlig, mot dem som skadar ens barn – eller en själv, för den delen.

    Snällhet kan också betyda att man inte vågar vara sig själv, utan försöker vara alla till lags = stor förvirring eftersom ingen vet var man står – kanske inte ens man själv.😦 Och risk för utnyttjande. Om man förväntar sig något i utbyte blir det också fel för mig.

    Däremot: det som jag tror snäll borde innebära är något mkt värdefullt: juste, varm, omtänksam, ärligt vänlig…

    1. De fem sista orden du nämner förknippar jag gärna också med ordet snäll.
      Jo, snällheten kan tolkas på många sätt och levas ut på många sätt.
      Boken ”Drunkna inte i dina känslor” som jag läser just nu handlar mycket om det här med hur jag tolkar och hur andra tolkar känslor, ens sätt att agera osv.

      1. Ja, författarna lyfter fram det här med att det är en begåvning som 20 procent av befolkningen har.
        Ska man vara anspråkslös i en liten småstad kan man inte skriva de orden rakt ut😀
        Tror du att du är nåt som är HSP, frågar säkert nån😀 😀

Kommentera

