Varde ljus i Lovisa

Köpcentret Galleria.
Köpcentret Galleria.

Den här bilden togs en kväll förra veckan då jag var på väg till ett föreningsmöte. Affärerna höll på att stänga.
Jag tycker vårt köpcenter är lagom litet och att belysningen som hänger ovanför ingången är fin. Särskilt den stora som börjar ovanför andra våningen. Vackrare i verkligheten än på bild.

Handla lokalt om du kan!
Då gamla andelslaget Elanto genom tiderna – för elva år sedan om jag inte minns helt fel – byggdes om var det en storsatsning av en del lokala företagare som slog sig samman.

16 thoughts on “Varde ljus i Lovisa

  1. Jag har alltid handlat lokalt här i Klintehamn. Det är bara när jag inte hittat vad jag sökt efter som jag sökt mig till Visby eller nätet. Men inte har det hjälpt! Vi har snart bara Ica och Coop och Apoteket och så en klädaffär, men den är under nedläggning. Alla andra butiker har lagts ner. Det är en tråkig utveckling.
    Kram, Ingrid

  2. Det är lätt att säga att man ska handla lokalt, när närmaste livsmedelsaffär ligger 4 mil hemifrån. I Kårböle, lades affären ner den sista december 2015, och på onsdag den 30 november i år lägger Preem ner automatstationen. Det som sedan är kvar är Wärdshuset Pilgrimen. Skulle man vilja handla något annat blir det att åka 5,5 mil, till Ljusdal, eller Sveg.
    Svante

      1. Det är de butikerna man måste använda sig av, om man inte vill åka till Hudiksvall 12,5 mil hemifrån, eller Gävle 22 mil. Att varorna är lite dyrare lokalt uppvägs, av vad resan kostar. Skulle själv aldrig åka långt för att handla.
        Svante

      2. Buss 5,5 mil, sedan tåg, och buss igen. Sedan finns det ju taxi, men bedömer sedan läkaren att den inte var nödvändig, så får man betala allt själv. Jag tror det är smartare att leta reda på Ättestupan.
        Svante

      3. Ja, kanske den bör tas i bruk igen, om man frågor dem som sitter på pengarna.
        Men nej fy – hur lång tid tar det innan ambulansen når dig om du ringer? Hittar den ens fram?

      4. Först skickas en så kallad bedömningsbil från Los 3,3 mil bort, sedan kan hända att de bedömer att du ska ha Ambulans, och finns det någon ledig, så skickas den. Nästa gång jag är i Ljusdal, ska jag gå in på museet, och fråga var närmaste Ättestupa låg.
        Svante

  3. Tycker det är anmärkningsvärt och väldigt positivt att en så liten ort som Lovis överhuvudtaget HAR en shopping galleria. Hoppas verkligen att en kan överleva.
    Julbelysningen ÅR fin och inte överdådig.

Kommentera

