En överlevnadsguide

… lär den här boken vara. ”Drunkna inte i dina känslor” är skriven av Maggan Hägglund och Doris Dahlin. En recensent i tidningen Metro skriver att boken är en underbar överlevnadsguide för alla starka men sköra.

Jag som brukar tänka att allt ordnar sig någon gång råkade hitta den här boken i en bilaga som kom med tidningen Kyrkpressen. Det var liksom meningen att jag skulle få syn på boken, så jag beställde den och fick den med posten i dag.

Ser fram emot att få läsa boken.
Ser fram emot att få läsa boken.

På bokens baksida står det ungefär så här:
Ena dagen stark och kraftfull, en entusiastisk visionär som står längst uppe på barrikaderna. Nästa dag känslig intill hudlöshetens gräns… – – – visst, alla människor har olika slags lägen, men kanske du är extra känslomässigt begåvad? En HSP, Highly Sensitive Person.

Forskare har kommit fram till att en femtedel av alla människor tros vara mer sensitivt begåvade än andra. Boken ska lära mig att inte drunkna i mina känslor, jag ska lära mig simma i stället🙂

kaka

Var på ett möte i restaurang Bella i dag. Blev bjuden på den här underbara pajen! Citron, lime, blåbär och hallon. Väldigt fräsch!

17 thoughts on “En överlevnadsguide

    1. Tack Svante!
      Jag har sträckläst boken ”Det är något som inte stämmer”, den var jättebra!
      Mycket som jag kände igen mig i – jag hade ju mina aningar om att allt inte stod rätt till. Även jag hade lurats länge. Men innan jag fick det bekräftat var det ju ”jag som var svartsjuk och inbillade mig en massa” ..

  1. Det låter väldigt intressant. Boken hamnade på min önskelista som är väldigt lång men, men……
    Pajen ser himla god ut och jag tänker på tysk ostkaka. Den måste jag baka så fort jag har handlat nästa gång.

    1. Trevligt om jag kunde inspirera, den här gången till bakning🙂
      Boken är väldigt intressant – den blir nog en av få jag inte säljer eller ger vidare. En bok att återkomma till, läsa understreckade stycken och förstå sig själv.

  2. Är ingen sötis alls som du vet, men den pajen (cheesecake?) hade jag definitivt fått ned. Föredrar pajen i stället för boken. Den verkar bara flummig,,, Inte mitt stuk med andra ord, men du kunde du ju räkna ut själv;-)

    1. Pajen var inte alls söt, nej. Fräsch och syrlig🙂
      Nä, inte hade jag kunnat räkna ut att du ”dömer ut boken” innan du läst den. Mig ger den mycket, eftersom den förklarar sådant jag anat och funderat över länge.
      Men var och en tror på det vi vill och tar till oss, eller stöter ifrån oss, det vi vill🙂

  3. Härligt med en bok utan pekpinnar för sånt gillar jag inte. Jag är ju själv en känslomänniska men stark som en oxe när så behövs. Pajen ser jättegod ut

    Ha nu en fin onsdag
    kram från
    Malin

    1. Den här passar mycket bra för mig. Författarna berättar om sina egna erfarenheter. De ger råd som jag har lätt att ta till mig, och förklarar att det inte en fel på en extra känslig person och inte på de andra heller, eftersom de inte har känsligheten🙂

Kommentera

