Jag klarade mig förbi…

… chokladberget i affären i dag, utan att köpa något till mig själv. Få se hur det går nästa gång.
Det var inte enda berget i butiken nämligen. Några låg strategiskt placerade vid kassorna…
Lite har jag darrat på handen då jag har tagit bilden.

Vad skulle hända om jag försökte bestiga det här?
Vad skulle hända om jag försökte bestiga det här?

Vid ingången till affären såldes luciamärken. Ett kostar fyra euro. Försäljarna får 80 cent per sålt luciamärke. Resten av intäkterna går till det lokala hälsofrämjande arbetet bland barn och unga.

Så även om jag tycker märket är en onödig pryl, då jag inte samlat på dem under många år, vill jag bidra till insamlingen. Och jag brukar ha märket på jackan tills försäljningen upphör, för då vet andra som vill sälja ett att jag redan köpt.

Folkhälsans luciamärke 2016.
Folkhälsans luciamärke 2016.

20 thoughts on “Jag klarade mig förbi…

  1. Det var väl ett behjärtansvärt inköp tycker jag😀 Bra jobbat att passera chokladen för det är lätt att trilla dit😉

    Kram och ha en bra kväll!

  2. Det märket var ju riktigt snyggt! Luciamärken har vi inte i Sverige, lite synd faktiskt! Men majblomman har vi ju, å den är absolut inte i närheten av ditt fina Luciamärket!

  3. Och tjockglad. Jag klarar mig sällan men jag laddar för att sätta stopp för det. Snart. Låter nästan som en suput. Snart. Imorgon. Nästa väcka. Suck. Livet är hårt och tjockgladen är mjuk och gott. 🍡

    1. Hahaa, du är rolig du!😀
      Ja, chokoholic kan man väl vara lika som alkoholist, men jag tror inte man blir elak och tappar besinningen på grund av för mycket choklad… men vem vet?😀 😀

  4. Det var inte alls dumt med ett luciamärke. Kanske något för svenskarna också. Andra länder, andra seder…. sa min pappa alltid😀
    Duktigt gjort att gå förbi chokladberget. Har köpt mig en choklad adventskalender. Den lilla biten varje dag får räcka.

    1. Jag har aldrig haft en chokladkalender. Jag tror jag har fördomar om att chokladen i dem inte är god, men det måste ju finnas mycket att välja bland i dag, så jag borde kanske testa och köpa mitt livs första!🙂

  5. Saknar Luciafirandet. Det hör julen till! Var tärna i Jakobstads Luciatåg på 1990, det är en tid sedan… Chokladberget var imponerande. Kunde nog knappast ha motsatt en Fazers blå…

  6. Efter det att jag börjat använda kakaosmör som solkräm (jag är allergisk mot vanliga solkrämer) så lockar inte choklad alls numera. Jag tänker ”hudkräm”😀
    Jag som förr tror jag ledde SM i chokladätning.
    Kanske något för dig att prova?😉

    1. Kakaosmör på huden kunde jag prova🙂
      Men även om jag skrev att jag kom förbi chokladberget, har jag inga problem med att äta för mycket av den varan. Har haft en chokladplatta i kylskåpet snart två veckor, bara halva är uppäten🙂

Kommentera

