Skyltsöndag, den 4 december 2016

Mer för er som tycker om att lära er finska ord!
Hittade den här fina gamla skylten hos Loviisan Sanomat på 100-årsfesten i fredags!

Loviisan Sanomat, lokalkontoret. Prenumerationer och annonser emottages.
Loviisan Sanomat, lokalkontoret. Prenumerationer och annonser emottages.

Hos BP hittar du en länk till andra skyltare, och hon skyltar aktivt själv, förvaltare av Skyltsöndag som hon är!

8 reaktioner på ”Skyltsöndag, den 4 december 2016

  1. Älskar denna gamla och charmiga skylten. Dessutom bekräftar den min ”tes” att finska är lätt att lära sig – egentligen. Sätt bara ett ”i” bakom det svenska ordet så ”kan” du finska. Okej då, här behövdes ett ”t” också, men ändå;-)

    Stort tack för en toppen skylt och länken:-)

    1. Rakastan tätä vanhaa ja ihastuttavaa kylttiä 🙂
      Det är översättningen av din första mening, så man kan inte sätta bokstaven ”i” efter alla ord 😀
      Men man kan komma långt med det, ibland!

  2. Ja, den där finskan ja… Den är rostigare än rostig. Svenskan och engelskan däremot sitter bra, men så var finskan aldrig stark till att börja med. OM jag någonsin flyttar hemåt ill Jakobstad igen, blir det nog till att plugga…

  3. Finska är svårt att lära sig. För mig i alla fall. Hade en finsk arbetskompis som försökte lära oss en del. Det var roligt men det fastnade aldrig riktigt hos mig.
    Men jag tycker om när du visar finska texter och översätter dem. Det är kul.

    1. Finska är ju ett ugriskt språk, inte ett germanskt såsom svenskan, engelskan, tyskan med flera är.
      Därför är jag tacksam för att jag fått språket genom att bo här och studera det i skolan.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

