Grattis Finland 99 år!

I kväll är det självständighetsdag och bal på slottet i Helsingfors.
Jag ska kolla den på tv:n, klä upp mig lite och tända blåvita ljus.
Jag tänker på min morfar som gav sitt liv för Finland.

2017 blir ett festligt år med många evenemang som påminner om det stundande 100-års jubileet. Finland fyller 100 år den 6 december 2017.

De här ljusen tänder jag i kväll.
De här ljusen tänder jag i kväll.

Från det ena till det andra. Jag är åter mitt uppe i en städ- och sorteringsboom. Nu ska möblerna äntligen hitta sina rätta platser och jag hoppas få min stora spegel monterad i dag.

Som liten var jag en verklig slarvmaja. Jag delade rum med min syster. Hennes halva var alltid i ordning med sakerna i prydliga rader. Min halva var som efter ett bombnedslag och min säng svävade nästan i luften för att jag hade ett sådant virrvarr av saker i högar under den 🙂

På äldre dar vill jag ha ordning och reda. Jag vill hitta varenda sak, inte slösa tid på att leta.
I går ordnade jag mina värmeljus i en skolåda 😀

varmeljus

23 reaktioner på ”Grattis Finland 99 år!

    1. Ja, det blir väl fest hela året på olika sätt.
      Morfar kämpade i kriget i början av 1940-talet, stupade där men bidrog ju till att vi kunde behålla vår självständighet.
      Ha en fin tisdag!

  1. Bra att du ladda upp med firandet av Finlands 99-årsdag, då vet du hur det går till nästa år:-)

    Vet inte om jag är slarvig eller en vän av ordning och reda. Tror ja är något mittemellan om jag tänker efter;-)

  2. Grattis till Finland! Visste faktiskt inte att landet ”bara” är 100 år gammalt. Man lär sig något nytt varje dag genom bloggar. 😍

  3. Oj, vilken fest det ska bli nästa år då. Var det vinterkriget din morfar dog under? Vad fint med blåvita ljus och så fint du har sorterat. Jag håller på och försöker återta den ordning som jag en gång var stolt över men som under årens lopp har blivit en stor oreda.

    1. Ja, det var i vinterkriget han stupade. Jag var ju inte ens född då, min mamma var också bara barnet 😦
      Det där med att städa och återta ordningen kan man göra bit för bit, så att projektet inte känns för stort.
      Vi ska inte vara för stränga mot oss själva.
      Kram!

      1. Det går långsamt, men så nöjd man känner sig, tycker jag. Målet är, precis som för dig att jag ska hitta utan att leta.
        Kram

      1. Intressant, när man annars gör inget annat som längtar till våren till sommaren osv osv. Men i det specifika händelsen tar man en dag i taget. hahaha….
        Kram!

  4. Grattis till Finland! Utan dig hade jag inte ens vetat det. Hoppas du har en fin liten fest, uppklädd och allt. Nästa år blir det riktigt stort.
    Ordning på saker måste jag ha. Ett grepp och jag vill ha det jag behöver. Min man sa alltid: du med dina lådor och boxar! 😉

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

