Bilder från resan, del 1

Nyss hemkommen från en fem dagar lång resa. Två nätter på färjan, tre nätter i Täby i norra Stockholm. Hann med en utfärd till Västerås också.
Tog en massa bilder som vanligt och delar upp dem på flera inlägg.
Blev också en del vackra fönster och annat roligt som kan visas i framtiden.

En del av restaurangen som serverar grillad mat på Viking Gabriella.
En del av restaurangen som serverar grillad mat på Viking Gabriella.

Största delen av inredningen på Viking Gabriella revs ut i våras och ersattes med nytt. Mycket fräscht och väldigt trevlig personal. Verkar som om den gått i charmskola och det är ju aldrig fel. Någon kan ju tycka att small talk är för mycket, eller att det fjäskas, men jag måste säga att jag och min medresenär kände oss lagom uppassade.

Närstudie av taket i Grillen.
Närstudie av taket i Grillen.
Tomten! Vem är han?
Tomten! Vem är han?

När den här tomten hade pratat med barnen (som jag klippt bort från bilden) kom han fram till vårt bord och sa ”hälsningar till Lovisa”. Senare träffade vi honom i trappuppgången och pratade bort en stund, och likaledes i taxfreeaffären.

Han visste vem jag är. Påstod att ”alla känner ju dig i Lovisa”. Där fnissade han förnöjt bakom skägget och avslöjade inte vem han själv var. Gissa om det grämde mig? 😀 Jag kunde ju inte vara så fräck att jag skulle ha rivit skägget och luvan av honom!
Men visst var det kul att bli igenkänd av tomten! Snart ska jag bedriva lite detektivarbete för att få veta vem han är…

Gott knäckebröd med smak av bland annat anis. Det har bakats på båten och kom till bordet i en papperspåse. Smöret hade lätt smak av rökt fisk.
Gott knäckebröd med smak av bland annat anis. Det har bakats på båten och kom till bordet i en papperspåse. Smöret hade lätt smak av rökt fisk.
Väldigt delikat oxfilé, men 200 gram var aningen för mycket för mig. Den goda moroten och pepparsåsen syns inte på bilden.
Väldigt delikat oxfilé, men 200 gram var aningen för mycket för mig. Den goda moroten och pepparsåsen syns inte på bilden.
Efterrätt från stående bord. Bland annat bit av chokladkaka med hallonsås, struva med äppelsylt och vaniljsås.
Efterrätt från stående bord. Bland annat bit av chokladkaka med hallonsås, struva med äppelsylt och vaniljsås.

26 reaktioner på ”Bilder från resan, del 1

  1. Så fina bilder! Jag gillar verkligen din respektfulla hållning ang bilder på barn publicerade på internet.Många klumpiga människor tycker att det är ok att publicera bilder på .människor som man tar utan att fråga.Stor heder åt dig!

  2. Det där med tomten är ju spännande. Skulle uppta min tankeverksamhet ett bra tag. Hoppas du kan ”avslöja” honom. Trevlig personal och bra mat. Vad vill man mera. Intressant tak! Du har haft det bra. Kul!

  3. Om det är tomten som man ser ansiktet på så ser han ut att ha potential – han ser väldigt ung (och snygg) ut;-)
    Kul att Gabriella ick sig en ansiktslyftning, för den båten var verkligen sliten.
    Smart förresten att äta à la carte. Det brukar vi också göra!

    PS. Tomten kanske bo i Lovisa. Du som är journalist borde ju få fram vem han är. Personligen hade jag frågat honom, typ: vem är du irl liksom;-)

  4. Det var säkert en trevlig resa, fina bilder och att tomten kände igen dig var ju trevligt. 🙂
    Har du bilder från Västerås också? Där bor en av mina bröder.

  5. Vilket vackert tak, och lite avundsjuk blir jag allt att tomten kände igen dig … de tomtar jag möter springer ifrån mig … kanske jag varit elak i år? 😆

    1. Hahaa! Nej, elak har du inte varit – tomtarna kanske blir kära i dig? Och då måste de försvinna så att de inte fastnar där du är 🙂 Snart i Marbella – där blir det varmt med röd dräkt och skägg 😀

  6. Tomten är ju tomten! Och tomten känna alla människor, så är det bara!
    Men kanske du kan få en chans på lördagen att prata med honom igen, när han kommer genom din skorsten.
    God Jul Carita!

  7. Hej. Fina bilder från din resa. Spännande med tomten. Kan det möjligen vara Albert Häggblom? Tycker där finns likheter. God Jul och hälsningar från Pellinge.

    1. Trevligt med hälsningar från Pellinge!
      Jag känner Albert och han har varit tomte åtminstone på Silja Line.
      Nu fick jag veta vem Viking Gabriella-tomten var, vilket jag dock inte vill avslöja här, men det var inte Albert 🙂

  8. Båtresan verkar ha varit mysig med god mat och tomte och vackert tak. Förstår att du blev väldigt nyfiken på tomten och läser att du nu vet vem det är, haha. Ett underbart skägg hade han, men hu, så varmt med dessa kläder.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

