Tankar en arla julmorgon

Julkrubba hos vänner i Västerås.
Julkrubba hos vänner i Västerås.

Människor känner sig ofta stressade och otillräckliga inför jul.
De frågar sig varför tiden aldrig räcker till för just det de själva önskar göra.

Känns det så? Då kan vara lönt att ställa frågan – vad är det som hindrar mig från att uppfylla mina drömmar? Varför kan jag inte leva som jag vill?”

Det är vi själva som sitter inne med svaren.
Och det är inte något fult att vara lite självisk, om det bara sker ibland.

Då en människa genomgår en kris, det kan vara allt från en anhörigs plötsliga död till en svår sjukdom som drabbar en själv eller en närstående. Då kommer så småningom frågorna om vad som är viktigt i livet på riktigt.
I mitt fall handlade krisen om en ofrivillig skilsmässa som det tog över två år att komma över.

Kriser behöver bearbetas och processer kräver tid. Men under den här tiden föds vanligtvis något nytt. Livet som fortsätter blir inte som förut, det blir annorlunda men det kan bli bra ändå.

Jag försökte lära mig se varje dag som ett oskrivet blad. Den var full av möjligheter, om jag bara ville se dem.
Jag övar mig också kontinuerligt på att leva i nuet. Det kräver en särskild koncentration.

Det går att vinna små segrar varje dag. Att nå små mål som man har satt upp.
Men då gäller det också att inte vara för sträng mot sig själv.

Min lilla julgåva till alla som läser min blogg är Carolas tolkning av Himlen i min famn, klicka på sångtexten så spelas den upp.

Vem har tänt en stjärna som speglas i ditt öga?…
Himmeldiamanten över staden Betlehem.
Är du en av tusen små, är du han dom väntar på?…

21 reaktioner på ”Tankar en arla julmorgon

    1. Ja, vi bromsar själva – ibland känner vi ju att vi måste ta hand om andra, och det är viktigt.
      Men vi ska inte glömma oss själva, för då kanske vi blir trötta och bittra?
      En riktigt skön jul till dig!

  1. Hej Carita önskar dig en god jul håller med dig om alt du har skrivit .Livet är inte alltid lätt man skal inte glömma dom svåra åren man har haft i livet för det tar tid men varje år blir det alltid bättre man skall se framåt leva i nuet erkki

    1. Trevligt att få en hälsning av dig!
      Utan svårigheter i livet skulle vi inte växa, och inte lära oss förstå vad som är viktigt, vad vi har att vara tacksamma över.
      Så vi ser framåt och lever i nuet.
      God jul!

  2. En sån fin julkrubba och texten till detta.
    Oskrivet blad ska jag tänka på i fortsättningen även om jag är inte för mycket att fastna i ondska i alla fall inte i lång tid.
    Önskar dig en fridfull och skön God Jul!
    Kram! 🎄🎄☃🎈

    1. Jag vill inte heller fastna i det förgångna eller titta allt för mycket i backspegeln.
      Men det förflutna finns och jag vill lära mig av det.
      Fridfull fortsättning på helgen, Antonia! Kram!

      1. Jag försöker lära mig av hur andra är och välja att inte bli som de.
        Hade en vän bland annat som har fastnat på sextio talet och all prat hamnade där alltför ofta. Även om jag gillar mycket från förr och känns många gånger att jag är i fel årtionde, så vill jag inte att folk ska himla med ögat att typ inte nu igen.
        Å andra sidan har jag också mina fel som säkert märks mycket i andras ögon. Hoppas bara att de har kurage att berätta det för mig så att jag kan ändra mig.
        Juliga kramar!

      2. Det där med att tvingas ändra sig för att tillfredsställa andra är ju inget bra, men jag tror inte du menar att vi ska ändra oss på det sättet.
        Men om vi har dåliga vanor eller ett otrevligt sätt osv. så är det ju bra om vi kan ändra oss 🙂
        En godare människa vill man ju gärna bli. En som lyssnar på andra, en som känner empati, som har tolerans, förmåga att se något gott hos alla – ja, listan kunde bli lång.
        Att sätta sig in i andras situation, förstå att det alltid finns två sidor av en sak.
        Många tankar sattes i rörelse nu.
        Julkram!

      3. Håller med. Jag ändrar mig inte för att jag är tvungen, utan för att jag vill. En påpekande kan göra att jag får insikt om mig själv och kan se det utifrån andras perspektiv. Samtidigt ser jag brister hos mig som jag inte kan ändra på. Jag är inte speciellt varm människa, och empati har jag inte heller mycket av. Och de är grundläggande egenskaper som är svåra att ändra på även om jag jobbar på det. Jag vet inte dock om jag har uppnått nån förändring på de punkterna. Har inte fått nåt feedback från de som jag känner och umgås. Och det är inget man frågar heller, för det är sällan man svarar på en sån fråga ärligt. Det finns några frågor som man aldrig får ärliga svar.
        Kram!

      4. Just det, det finns nog många frågor det är svårt att få ärliga svar på.
        Men så länge vi gör vårt bästa, och jobbar med att utveckla oss själva, då kan vi nog vara nöjda 🙂
        Kram ❤

    1. Tack! Jag tycker om att skriva lite djupare inlägg ibland, med eftertanke – de kräver mer tid, men jag hoppas min blogg får mer balans via dem.
      Allt är ju inte bara glättigt i livet, eller ytligt som fina fönster och sånt 🙂
      Söndagskram och god fortsättning på helgen!

      1. Ja, och det är rätt häftigt när man upptäcker att mycket ändras genom att bara välja att se saker annorlunda. Hälften är redan gjort då.

      2. Precis och det kan vara en rätt hög tröskel att komma över. Men har man en gång klättrat upp på den går det lättare sen 🙂

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

