Det är skönt att…

… sova till halv elva för att jag kan göra det. Alltid är det inte möjligt, om jobb pockar på. Eller alltid klarar jag inte av att sova så länge. Annat var det då man var tonåring eller ung vuxen. Att sova till ett eller två på eftermiddagen utgjorde inga problem.

Till min julafton hörde i går besök på två kyrkogårdar. Lite svårt att tända ljusen då det regnade och blåste, men det gick!
Sedan mat och samvaro och några små klappar hos min syster. Innan jag lade mig hemma vid tolvsnåret såg jag på midnattsmässan från Rom. Det är något fridfullt och samtidigt mäktigt över den.

Tulpaner på glöggbordet i Västerås.
Rosor på glöggbordet i Västerås där jag var för en vecka sedan.

I dag snurrar tvätt i maskinen och jag har dammsugit i köket. För mig är den här dagen nästan som vilken annan dag som helst. Jag förbereder en del kommande jobb. Har det riktigt skönt.
På skrivbordet står den enda julprydnaden, en riktigt gammal tomte (bilden tagen för några år sedan i annan bostad).

På borden, och senare mot kvällen i en lykta på balkongen, brinner levande ljus. På bilden ett jag fick i julklapp av min syster, ett så kallad Spiderljus. Så småningom bildas ett vackert spindelnätsformat mönster av stearinet.

spiderljus

12 reaktioner på ”Det är skönt att…

  1. Då vi inte firar jul så är den här dagen en vanlig dag här också. Tvättmaskinen är bokad senare, men städningen gjorde vi i torsdags;-)

    1. Ja, man uppskattar det då man får möjligheten ibland. Skulle man inte ha ett jobb och alltid kunna sova hur länge som helst, skulle det säkert inte vara lika roligt.
      God fortsättning!

  2. Det var en vanlig dag här också. Hade gärna sovit länge men jag har en vovve som måste komma ut kl. 08.00. Fast det har hänt, om än sällan, att jag la mig igen efter frukost. Det känns så lyxigt som helst.

Kommentera

